برنامج قائم على إستراتيجيات القراءة التفاعلية معزز بالتصميمات الجرافيكية لتنمية مهارات الفهم القرائي العميق والطموح الأكاديمي لدى الطالب المعلم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المناهج وطرق التدريس، كلية التربية، جامعة الوادي الجديد،مدينة الخارجة بالوادي الجديد

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تعرُّف فاعلية برنامج تدريبي مقترح قائم على إستراتيجيات القراءة التفاعلية معزز بالتصميمات الجرافيكية لتنمية مهارات الفهم القرائي العميق والطموح الأكاديمي لدى الطالب المعلم، ولتحقيق هدف البحث تم بناء اختبار مهارات الفهم القرائي العميق، ومقياس الطموح الأكاديمي، وتم تطبيق ذلك على مجموعة من طلاب شعبة اللغة العربية (عام وأساسي) بكلية التربية بجامعة الوادي الجديد المرحلة الثانوية بلغ عددهم (خمسين) طالبًا، حيث إن البحث قد أخذ بالتصميم التجريبي ذي المجموعة التجريبية الواحدة، وقد جاءت الفروق بين التطبيقين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية لاختبار مهارات الفهم القرائي العميق دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.01) لصالح التطبيق البعدي، وفروق دالة إحصائيًا بين التطبيقين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية لمقياس الطموح الأكاديمي عند مستوى دلالة (0.01) لصالح التطبيق البعدي، وهذا يدل على فاعلية البرنامج التدريبي في تنمية مهارات الفهم القرائي العميق والطموح الأكاديمي لدى طلاب شعبة اللغة العربية بكلية التربية، وتوصل البحث لمجموعة من التوصيات منها: ضرورة الاهتمام بالبرامج التدريبية والتعليمية القائمة على إستراتيجيات القراءة التفاعلية المعززة بالتصميمات الجرافيكية لتنمية المهارات اللغوية المختلفة للطلاب المعلمين بكلية التربية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A program based on interactive reading strategies enhanced with graphic designs to develop deep reading comprehension skills and academic ambition among pre-service teacher.

المؤلف [English]

  • Eman Ali Ahmed Ibrahim Temsah
Curriculum and teaching methods, faculty of education, newvalley university, El-kharga city
المستخلص [English]

The aim of the current research is to determine the effectiveness of a training program based on interactive reading strategies enhanced with graphic designs to develop deep reading comprehension skills and academic ambition among student teachers. To achieve the research goal, a deep reading comprehension skills test and an academic ambition scale were constructed. This was applied to a group of students from the Arabic Language Division (general and basic) at the Faculty of Education at New Valley University, secondary stage. Their number reached (fifty) students, As the research adopted the experimental design with one experimental group, the differences between the pre- and post-applications of the experimental group to test deep reading comprehension skills were statistically significant at a significance level (0.01) in favor of the post-application, and statistically significant differences between the pre- and post-applications of the experimental group for the Academic Ambition Scale. At a significance level of (0.01) in favor of the post-application. This indicates the effectiveness of the training program in developing deep reading comprehension skills and academic ambition among students of the Arabic Language Division at the College of Education. The research reached a set of recommendations, including: the necessity of paying attention to educational programs that are based on interactive reading strategies enhanced with graphic designs to develop the various language skills of student teachers at the College of Education.

الكلمات الرئيسية [English]

  • (interactive reading strategies
  • graphic designs
  • deep reading comprehension skills
  • academic ambition)