واقع تطبيق نظام المسارات المتخصصة في المرحلة الثانوية في المملكة العربية السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم أصول التربية، كلية التربية، جامعة القصيم، القصيم، المملكة العربية السعودية.

2 قسم أصول التربية، كلية التربية، جامعة القصيم، القصيم، المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى بحث واقع تطبيق نظام المسارات في المدارس الثانوية في المملكة العربية السعودية من وجهة نظر الطلاب وأولياء الأمور والمعلمين ومديري المدارس الثانوية، واعتمدت الدراسة على تصميم البحث النوعي الأساسي، وتم توظيف المقابلة لجمع البيانات من خلال اختيار عينة قصدية تكونت من (25) مشاركاً (10 طلاب، 5معلمين و5مدراء و5 من أولياء الأمور). بينت نتائج الدراسة أن تطبيق نظام المسارات في المدارس الثانوية يتميز بالمرونة بالتطبيق والوضوح في أدلته وتعدد الخيارات في المسارات لمواكبة التخصصات الجامعية وسوق العمل، كما أن نظام المسارات يهتم بميول واحتياجات الطلاب، ويتميز بجودة المحتوى العلمي والتركيز بشكل أكبر على الجوانب المهارية والتطبيقية، وفي المقابل أظهرت نتائج الدراسة الحاجة إلى زيادة تثقيف الطلاب وأولياء أمورهم نحو نظام المسارات وفلسفته، وأهدافه، وعلاقته بمستقبل الطالب الأكاديمي والمهني، والحاجة إلى تطوير الإرشاد الأكاديمي للطلاب، لاختيار المسار المناسب، وعلاقة المسارات بالتخصصات الجامعية، كذلك أهمية تقديم دورات تدريبية للمعلمين، لزيادة فهمهم لطبيعة نظام المسارات، والمقررات الجديدة، واستخدام طرق التدريس المناسبة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The reality of implementation of the specialized tracks system at secondary schools in the Kingdom of Saudi Arabia

المؤلفون [English]

  • Hani Almushigh 1
  • Ahmad alsewiket 1
  • mohammad alhomood 2
1 Department The principles of education ،Faculty Education , (qassim university) qassim. Saudi Arabia.
2 Department The principles of education Faculty Education. (qassim university) qassim. Saudi Arabia.
المستخلص [English]

The study aimed to search the reality of the implementation of the tracks system in the secondary school in the Kingdom of Saudi Arabia from the perspectives of students, parents, teachers and secondary school principals. The study adopted basic interpretive approach, and employed interview for data collection. The sample was purposely selected and  by selecting that consisting of (25) participants (10 students, 5 teachers, 5 principals and 5 parents). The results of the study indicated that the implementation of the tracks system in the secondary stage is characterized by flexibility and clarity guide of its application; it provides multiple tacks for which appropriate with university majors and requirements of the labor market. The tracks system also takes into account students’ interests and needs, and is distinguished by the quality of its academic content and a greater focus on practical and skill-based aspects. On the other hand, the results of study indicated the need to raise awareness among students and their parents about the tracks system, its philosophy, objectives, and its relevance to the students’ academic and professional futures. There is also a need to improve academic advising to help students to understand the relationship between the tracks and university majors in order to choose appropriate track of the system. Additionally, it is important to provide training courses for teachers to enhance their understanding of the nature of the tracks system, the new curricula, and the appropriate teaching methods.

الكلمات الرئيسية [English]

  • specialized tracks system
  • secondary school