بناء مقياس الطلاقة اللفظية للأطفال ذوي الإعاقة العقلية البسيطة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية جامعة بني سويف

المستخلص

هدف البحث إلى بناء مقياس لقياس الطلاقة اللفظية للأطفال ذوي الإعاقة العقلية البسيطة والتحقق من صدقه وثباته واستخراج معاييره، وتكونت عينة البحث من(50) طفلًا من ذوي الإعاقة العقلية البسيطة بالصف الرابع الابتدائي بمدارس التربية الفكرية بمحافظة بني سويف؛ تراوحت أعمارهم الزمنية بين (9 – 12) عامًا بمتوسط حسابي  (10.80)، والانحراف المعياري (1.20)، وتراوحت معاملات ذكائهم ما بين (55- 70)، يتكون مقياس الطلاقة اللفظية (إعداد: الباحثة)، في صورته النهائية من (38) بندًا موزعة على (5) أبعاد هي: البعد الأول توليد الكلمات: يتكون من (6) بنود، والبعد الثاني استمرارية الكلام: يتكون من (10) بنود، والبعد الثالث: معدل التتابع في الكلام يتكون من (7) بنود، والبعد الرابع: المظاهر الجسمية والنفسية أثناء الكلام يتكون من (8) بنود، والبعد الخامس سلوك التجنب: يتكون من (7) بنود ويتم تصحيحها بطريقة ليكرت الثلاثي، وتمثلت الخصائص السيكومترية في مؤشرات الاتساق الداخلي، وصدق المحك، والثبات بطريقة إعادة التطبيق والتجزئة النصفية وطريقة ألفا، وذلك باستخدام المنهج الوصفي، وأشارت النتائج إلى أن مقياس الطلاقة اللفظية لدى الأطفال ذوي الإعاقة العقلية البسيطة يتمتع بدرجة مرتفعة من الصدق والثبات، وبالتالي يصلح للاستخدام بدرجة عالية من الثقة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Constructing a measure of verbal fluency for children with mild mental disabilities

المؤلف [English]

  • Ghada Ali Sayed Khalifa
Faculty of educational Bin suif university
المستخلص [English]

The aim of the research was to build a scale to measure verbal fluency for children with mild mental disabilities, verify its validity and reliability, and extract its criteria. The research sample consisted of (50) children with mild intellectual disabilities in the third grade of primary school in intellectual education schools in Beni Suef Governorate. Their ages ranged between (9- 12) years, with an arithmetic mean of (10.80) and a standard deviation of (1.20) Their intelligence quotients ranged between (55 – 70) The verbal fluency scale (prepared by the researcher) in its final form consists of (38) items distributed across (5) dimensions: the first dimension, word generation, consists of (6) items; the second dimension, continuity of speech, consists of (10) items; the third dimension, rate of succession in speech, consists of (7) items; and the fourth dimension, psyical and psychological mainifestations during speech, consists of (8) items; the fifth dimension, avoidance behavior, consists of (7) items. The scale is scored using the three-item Likert scale. Psychometric characteristics include internal consistency indicators, criterion validity, and reliability using the retest, split-half, and Alpha method, using the descriptive approach. The results indicate that the verbal fluency scale for children with mild intellectual disabilities has a high degree of validity and reliability and is therefore suitable for use with a high degree of confidence.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Verbal fluency
  • children with mild mental disability