برنامج مقترح في العلوم قائم على التعليم الأخضر لتنمية الوعي بالقضايا البيئية المعاصرة ومهارات المدافعة البيئية لدى الطلاب المعلمين بكلية التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية التربية جامعة العريش

2 مدرس المناهج وطرق تدريس العلوم كلية التربية - جامعة العريش

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على فاعلية برنامج مقترح في العلوم قائم على التعليم الأخضر لتنمية الوعي بالقضايا البيئية المعاصرة ومهارات المدافعة البيئية لدى طلاب كلية التربية جامعة العريش، واتبع البحث الحالي المنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي للمجموعة الواحدة قبلي/ بعدي، وطُبق البحث على عينة مكونة من (40) طالب وطالبة من طلاب الفرقة الثالثة شعبة (بيولوجي)، وقدم البحث عددًا من المواد والأدوات تمثلت في: قائمة بأهم القضايا البيئية المعاصرة، والاختبار التحصيلي لقياس الجانب المعرفي للمعارف والمفاهيم العلمية ذات الصلة بكل القضايا البيئية المستهدفة، ومقياس المدافعة البيئية، واختبار لمهارات المدافعة البيئية، وأشارت نتائج البحث إلى وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى ( 0.01 ) في الاختبار التحصيلي ومقياس المدافعة البيئية واختبار مهارات المدافعة البيئية في التطبيقين القبلي والبعدي لصالح التطبيق البعدي، وقدم البحث عددًا من التوصيات منها: ضرورة إعداد برامج تدريبية لمعلمي العلوم لتنمية الوعي بالقضايا البيئية المعاصرة وتنمية مهارات المدافعة البيئية نحوها، والاهتمام بتفعيل دور استراتيجيات التعليم الأخضر التي تساعد الطلاب المعلمين على إكسابهم المعارف والخبرات التعليمية ذات الصلة بالقضايا البيئية وأثرها الفعال في تنمية مهارات الدافعية البيئية نحو الحفاظ على البيئة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A Proposed program in science based on green education to develop awareness of contemporary environmental issues and environmental advocacy skills among student teachers at the College of Education

المؤلفون [English]

  • Fatma Asem 1
  • Naglaa Mahmoud Youssef Mansour 2
1 Faculty of education Al3reesh university
2 Faculty of Education - Arish University
المستخلص [English]

The current research aimed to identify the effectiveness of a proposed program in science based on green education to develop awareness of contemporary environmental issues and environmental advocacy skills among students of the Faculty of Education at Al-Arish University. The current research followed the experimental method with a quasi-experimental design for one group before / after, and the research was applied to a sample of (40) male and female students from the third year students (Biology), and the research provided a number of materials and tools represented in: A list of the most important contemporary environmental issues, an achievement test to measure the cognitive aspect of scientific knowledge and concepts related to all targeted environmental issues, an environmental advocacy scale, and an environmental advocacy skills test, and the research results indicated that there is a statistically significant difference at (0.01) level in the achievement test, environmental advocacy scale and environmental advocacy skills test in the two pre and post applications in favor of the post application, and the research provided a number of recommendations, including: The need to prepare training programs for science teachers to develop awareness of contemporary environmental issues and develop environmental advocacy skills towards them, and attention to activating the role of green education strategies that help student teachers to acquire knowledge and educational experiences related to environmental issues and their effective impact on the development of environmental motivation skills towards preserving the environment.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Green education
  • Awareness of contemporary environmental issues
  • Environmental advocacy skills