فعالية برنامج تدريبي قائم على التفاعل بين التعلم العاطفي الاجتماعي واستراتيجيات التعلم الممتع في تحسين اللغة التعبيرية والدافعية نحو التعلم لدى الأطفال المعرضين لخطر صعوبات التعلم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية علوم ذوي الاحتياجات الخاصة جامعة بني سويف

المستخلص

هدف البحث إلى تحسين اللغة التعبيرية والدافعية نحو التعلم لدى الأطفال المعرضين لخطر صعوبات التعلم من خلال البرنامج التدريبي القائم على التفاعل بين التعلم العاطفي الاجتماعي واستراتيجيات التعلم الممتع، وتكونت عينة البحث من (16) طفلًا من الأطفال المعرضين لخطر صعوبات التعلم، وقد تراوحت أعمارهم الزمنية بين (5- 6) أعوام، بمتوسط حسابي قدره (5.56)، وانحراف معياري (0.51)، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين متساويتين الأولى تجريبية، والثانية ضابطة؛ قوام كل منهما (8) أطفال، وتكونت أدوات البحث من اختبار ستانفورد بينية لذكاء الأطفال (الصورة الخامسة) (ترجمة وتقنين: ترجمة وتعريب صفوت فرح، 2010)، بطارية اختبارات لبعض المهارات قبل الأكاديمية للأطفال كمؤشر لصعوبات التعلم (إعداد عادل عبد الله، ٢٠٠6)، مقياسي اللغة التعبيرية و الدافعية نحو التعلم (إعداد: الباحث)، والبرنامج التدريبي القائم على التفاعل بين التعلم العاطفي الاجتماعي واستراتيجيات التعلم الممتع (إعداد: الباحث)، وأسفرت النتائج عن فعَّالية البرنامج التدريبي القائم على التفاعل بين التعلم العاطفي الاجتماعي واستراتيجيات التعلم الممتع في تحسين اللغة التعبيرية والدافعية نحو التعلم لدى المجموعة التجريبية مقارنة بالمجموعة الضابطة، وفي القياس البعدي لدى المجموعة التجريبية مقارنة بالقياس القبلي، كما أسفرت عن فعَّالية البرنامج التدريبي القائم على التفاعل بين التعلم العاطفي الاجتماعي واستراتيجيات التعلم الممتع، وكان ذلك واضحًا في القياس التتبعي حيث إنه لم تكن هناك فروق دالة احصائيًّا بين القياسين البعدي والتتبعي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of a training program based on the interaction between social emotional learning and enjoyable learning strategies to improve expressive language and motivation towards learning among those at risk of learning difficulties

المؤلف [English]

  • Abudief Mokhtar
Bani suef university
المستخلص [English]

The current research aimed to improve expressive language and motivation towards learning among those at risk of learning difficulties through a training program based on the interaction between social emotional learning and enjoyable learning strategies. The research sample consisted of (16) children at risk of learning difficulties, whose ages ranged between (5-6) years, with an arithmetic mean of (5.56), and a standard deviation of (0.51). They were divided into two equal groups, the first experimental, and the second control. Each group consisted of (8) children. The research tools consisted of the Stanford-Binet Intelligence Test for Children (fifth edition) (translation and standardization: translation and Arabization by Safwat Farah, 2010), a battery of tests for some pre-academic skills for children as an indicator of learning difficulties (prepared by Adel Abdullah, 2006), expressive language and motivation towards learning scales (prepared by: the researcher), and a training program based on the interaction between social emotional learning and enjoyable learning strategies (prepared by: the researcher). The results showed the effectiveness of the training program based on the interaction between social emotional learning and enjoyable learning strategies in improving expressive language and motivation towards learning for the experimental group compared to the control group, and in the post-measurement for the experimental group compared to the pre-measurement. It also showed the effectiveness of the training program based on the interaction between social emotional learning and enjoyable learning strategies. This was clear in the follow-up measurement, as there were no statistically significant differences between the post-measurement and follow-up measurements.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Social Emotional Learning
  • Enjoyable Learning Strategies
  • Expressive Language
  • Motivation for Learning
  • Children at Risk for Learning Difficulties