التنبؤ بالأداء في جوانب إعداد معلمي التخصصات المختلفة في ضوء نظرية جاردنر للذکاءات المتعددة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم علم النفس التربوي کلية التربية ـ جامعة المنيا

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إﻟﻰ التنبؤ بالأداء في جوانب إعداد المعلم (الجانب التربوي ـ الجانب الثقافي ــ الجانب الأکاديمي ـــ مجموع جوانب إعداد المعلم) وذلک من خلال نظرية جاردنر للذکاءات المتعددة وعددها ثمانية أنواع هي: (الذکاء اللغوي ـ الذکاء  الرياضي المنطقي ـ الذکاء المکاني البصري ـ الذکاء الجسمي الحرکي ـ الذکاء الموسيقي ـ الذکاء الاجتماعي ـ الذکاء الشخصي ـ الذکاء الطبيعي)، کما هدفت إلى تعرف مستوى الذکاءات المتعددة لدى الطلاب في کل تخصص من التخصصات. وقد تکونت عينة الدراسة من (1069) طالبا وطالبة بالفرقة الأولى کلية التربية جامعة المنيا، موزعة على (13) تخصص دراسي، ولإجراء الدراسة قام الباحث بترجمة مقياس الذکاءات المتعددة (RIMI) إعداد (Rogers, 2011) وتقنينه لاستخدامه في الدراسة الحالية. وتوصلت نتائج الدراسة إلى:
1- أن مستوى الذکاءات المتعددة لدى الطلاب عينة الدراسة تراوح بين متوسط ومرتفع.
2- جاء الذکاء الشخصي والذکاء الاجتماعي في مقدمة الترتيب کأکثر أنواع الذکاءات شيوعاً، والذکاء المکاني والذکاء الطبيعي أقل الأنواع شيوعاً لدى طلاب أغلب التخصصات.
3- يمکن التنبؤ بالأداء في الجانب التربوي من خلال أنواع الذکاءات التالية: (الذکاء المنطقي: تخصص تعليم أساسي مواد)، (الذکاء اللغوي: تخصص: الجغرافيا واللغة العربية)، (الذکاء الاجتماعي: تخصص: التعليم الزراعي، والبيولوجي، والتعليم الأساسي لغة عربية).
4- يمکن التنبؤ بالأداء في الجانب الثقافي من خلال أنواع الذکاءات التالية: (الذکاء المنطقي: تخصص: الجغرافيا والتعليم الأساسي مواد)، (الذکاء اللغوي: تخصص: اللغة الإنجليزية، اللغة الفرنسية، البيولوجي، التعليم الأساسي لغة إنجليزية)، (الذکاء الطبيعي: تخصص: الفيزياء، اللغة الفرنسية، اللغة الإنجليزية)، (الذکاء الموسيقي: تخصص: الجغرافيا).
5- يمکن التنبؤ بالأداء في الجانب الأکاديمي من خلال أنواع الذکاءات التالية: (الذکاء المنطقي: تخصص: الجغرافيا، تعليم أساسي مواد، تعليم أساسي علوم)، (الذکاء الطبيعي: تخصص التعليم الزراعي)، (الذکاء المکاني: تخصص: تعليم أساسي مواد).
6- يمکن التنبؤ بالأداء في جميع جوانب إعداد المعلم من خلال أنواع الذکاءات التالية: (الذکاء المنطقي: تخصص جغرافيا، أساسي مواد)، (الذکاء اللغوي: تخصص: لغة عربية، فيزياء)، (الذکاء الطبيعي: تخصص: فيزياء، أساسي علوم، تعليم زراعي)، (الذکاء الموسيقي والذکاء الشخصي: للفيزياء)، (الذکاء الحرکي: تخصص: أساسي علوم، فيزياء، لغة عربية).

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

" Predicting performance in aspects of the preparation of teachers of different specialities through Gardner's theory of multiple intelligences"

المؤلف [English]

  • ahmed elsated
Lecturer, Department of Educational Psychology Faculty of Education, Minia University
المستخلص [English]

The current research aimed at predicting performance in the aspects of teacher preparation (the educational aspect, The cultural aspect, the academic aspect, the total aspects of the teacher's preparation), through Gardner's theory of multiple intelligences, which includes eight types: (linguistic intelligence, logical mathematical intelligence, spatial intelligence, musical intelligence, physical intelligence, Social intelligence, personal intelligence and natural intelligence. It also aimed at identifing the level of multiple intelligences among students in each speciality. The sample of the study consisted of (1069) students in the first speciality of the Faculty of Education, Minia University, distributed over (13) specialities. The researcher translated the RIMI (Rogers, 2011) and standardized it for use in the current research.
The most important findings were as follows:
1 - The level of multiple intelligences among the students of the Faculty of Education, Minia University, The sample of the current study, ranged between medium and high.
2 - Personal intelligence and social intelligence came in the forefront of the most common types of intelligences among students in all disciplines of the Faculty of Education Minia University, and the spatial intelligence and natural intelligence as the least common types of intelligences among students in most disciplines.
3 - It’s possible to predict to predict performance in the educational aspect through these intelligences: (logical intelligence: basic social education), (linguistic intelligence: specialization: geography and Arabic language), (social intelligence: specialization: agricultural education, ).
4- It’s possible to predict to predict performance in the cultural aspect through these intelligences: (cognitive intelligence: specialization: English language, French language, Biology, basic Education, English), (natural intelligence: specialization: Physics, French Language, English), (musical intelligence: specialization: Geography).
5. It’s possible to predict to predict performance in the academic aspect through these intelligences: (logical intelligence: specialization: geography, basic education, social science, basic education), (natural intelligence: agricultural education specialization), (spatial intelligence: specialization: basic social education).
6 - It’s possible to predict to predict performance in the all aspects of teacher preparation through these intelligences: (logical intelligence: geography, basic social education), (linguistic intelligence: specialization: Arabic language, physics), natural intelligence: specialization: physics, , Mathematical intelligenceand Personal intelligence: Specialization (Physics), (Motor intelligence: Major: Science, Physics, Arabic).

المجلد 64، العدد 64 - الرقم المسلسل للعدد 64
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 25-93
  • تاريخ الاستلام: 15 أغسطس 2019
  • تاريخ القبول: 15 أغسطس 2019