رؤية استشرافية لأدوار معلم التعليم العام بمصر فى ضوء مجتمعات التعلم المهنية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ أصول التربية المساعد کلية التربية بقنا – جامعة جنوب الوادي

المستخلص

هدف البحث إلى تحديد الأدوار المستقبلية اللازمة لمعلم التعليم العام بمصر في ضوء مجتمعات التعلم المهنية من وجهة نظر خبراء التربية،  من خلال التعرف على مفهوم مجتمعات التعلم المهنية وخصائصها ، والکشف عن دعائم نجاح مجتمعات التعلم المهنية، وتقديم تصور مقترح لتفعيل هذه الأدوار بالتعليم العام، استخدم البحث منهجية مرکبة جمعت بين المنهج الوصفى، وأسلوب دلفاي Technique Delphi للدراسات المستقبلية، حيث تم اختيار عينة البحث بطريقة عمدية قصدية البالغ عددها ( 27 ) خبيرا تربويا من بعض کليات التربية المختلفة ، وتم الاعتماد على المقابلاتالمفتوحةبجانب أداة الاستبانة بنوعيها المغلق والمفتوح،  والتيطبقتعلى عينة البحث المختارة للتوصل إلى قائمة الأدوار المستقبلية للمعلم وفق أسلوب دلفاي من خلال ثلاث جولات حيث تم الاستمرار بالجولات الاستبانية حتى الوصول إلى اتفاق بين الخبراء التربويين.
وأسفرت نتائج البحث بأن هناک اتفاق واجماع لتصورات الخبراء التربويين لقائمة الأدوار المستقبلية لمعلم التعليم العام في ضوء مجتمعات التعلم المهنية والتي بلغت( 51) بندا موزعة على (6) أبعاد رئيسة حيث اشتمل البعد الاول المتعلق  "تطوير الرؤية  والقيم المشترکة " على (8) بنود وبنسبة موافقة (98.67) وبعد القيادة الداعمة والمشترکة على (8) بنود بنسبة موافقة (98.17)، وبعد الممارسات والخبرات الشخصية على (9) بنود وبنسبة موافقة (98.89)، وبعد البحث والاستقصاء الجماعي على (9) بنود ونسبة موافقة (98.59)، وبعد التعلم الجماعي والابداعي على (8) وبنسبة موافقة (98.29)، والبعد السادس المتعلق بالترکيز على التعلم اشتمل على (9) بنود وبنسبة موافقة (99.00%). وقدم البحث تصورا مقترحا لتفعيل هذه القائمة بالتعليم العام في مصر .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A Vision of the Roles of Public Education Teacher in Egypt in Light of Professional Learning Communities: A Prospective Study.

المؤلف [English]

  • abdelrahman mohammed
Assistant Professor of Education Faculty of Education in Qena - South Valley University
المستخلص [English]

          The research aimed at identifying the prospective roles required for the public education teacher in Egypt, in light of professional learning communities, from the viewpoints of education experts, through investigating the concept and characteristics of professional learning communities, finding out the pillars of professional learning communities success, as well as providing a suggested proposal for activating those roles in public education. The research utilized a compound method involving the descriptive method and Delphi Technique for Prospective Studies. Sample of the research was selected via a purposive selective sampling method, including (27) of education experts from some different colleges of education. The research utilized open-ended interviews, as well as an open-ended and closed-ended questionnaire. Those instruments were administered to the selected sample in order to find out the prospective roles of teacher according to Delphi Technique, through three rounds, continuing the questionnaire rounds till reaching an agreement among the educational experts.
Findings of the research revealed that there was an agreement and consensus among the views of educational experts regarding the list of prospective roles of the public education teacher in light of professional learning communities. The list consisted of (51) items, distributed to (6) main dimensions, where the first dimension ; ” developing the shared vision and values” included (8) items, with a percentage of agreement  reaching (98.67). The dimension of “supporting and shared leadership” included (8) items, with a percentage of agreement  reaching (98.17). The dimension of “personal practices and experiences” included (9) items, with a percentage of agreement reaching (98.89). The dimension of “collective research and investigation” included (9) items, with a percentage of agreement  reaching (98.59). The dimension of “collective and creative learning” included (8) items, with a percentage of agreement  reaching (98.29). The sixth dimension regarding “concentration on learning” involved (9) items,  with a percentage of agreement  reaching (99.00). The research provided a suggested proposal for activating this list in public education in Egypt.

المجلد 64، العدد 64 - الرقم المسلسل للعدد 64
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 305-366
  • تاريخ الاستلام: 15 أغسطس 2019
  • تاريخ القبول: 15 أغسطس 2019