أثر برنامج تدريبي مقترح في إکساب معلمات التربية الإسلامية بمحافظة ظفار مهارات طرح الأسئلة الصفية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المرکز التخصصي للتدريب المهني للمعلمين سلطنة عمان

المستخلص

   تهدف الدراسة إلى التعرف على  أثر برنامج تدريبي مقترح لإکساب معلمات التربية الإسلامية بولاية صلالة في محافظة ظفار مهارات طرح الأسئلة الصفية، وتم استخدام المنهج شبه التجريبي القائم على تصميم المجموعة التجريبية الواحدة ، طبق في الدراسة بطاقة ملاحظة صفية من إعداد الباحثة، تکونت من (20) مهارة فرعية للمهارات الثلاث الرئيسية للأسئلة الصفية وهي: مهارة صياغة الأسئلة، مهارة توجيه الأسئلة، مهارة تلقي الإجابة، وتم التأکد من صدقها وثباتها، وقامت الباحثة أيضا بإعداد برنامج تدريبي وفقا لنموذج کمب (Kemp < /strong>) وهو نموذج تدريبي معتمد، اشتمل على أنشطة وتطبيقات ميدانية لمهارات الأسئلة الصفية، وتم التأکد من صدقه من قبل مجموعه من المحکمين.
          تکونت عينة الدراسة من معلمات التربية الإسلامية بمدارس التعليم الأساسي (5-12) لعام 2014،وذلک في ولاية صلالة، حيث تم اختيارهن بطريقة قصدية بالتعاون مع مشرفات المادة بالمنطقة التعليمية، إذ اختير منهن اللاتي بحاجة إلى تطوير في هذه المهارات، بناء على نتائج الزيارات الصفية، وبلغ بذلک عدد أفراد عينة الدراسة (10) معلمات.
وبعد التطبيق القبلي لبطاقة الملاحظة الصفية بواقع ملاحظتين لکل معلمة، تم تنفيذ البرنامج التدريبي في (4) أيام تدريبية بواقع جلستين تدريبيتين في کل يوم تدريبي، تم بعدها متابعة أثر التدريب، ووظفت بطاقة الملاحظة الصفية للتطبيق البعدي، وتم حساب المتوسطات قبل وبعد البرنامج لمعرفة حجم أثر البرنامج على أفراد العينة، واستخدم اختبار (t-test(paired sample للعينة المزدوجة، وکانت نتائج الدراسة کالآتي:
-    يوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( 0,05) بين متوسط درجات أفراد العينة في القياس القبلي والقياس البعدي لمهارة صياغة الأسئلة تعزى لمتغير البرنامج التدريبي .
-    يوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( 0,05) بين متوسط درجات أفراد العينة في القياس القبلي والقياس البعدي لمهارة توجيه الأسئلة تعزى لمتغير البرنامج التدريبي .
-    يوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( 0,05) بين متوسط درجات أفراد العينة في القياس القبلي والقياس البعدي لمهارة تلقي الاجابات تعزى لمتغير البرنامج التدريبي .
-         يوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( 0,05) بين متوسط درجات أفراد العينة في القياس القبلي والقياس البعدي لمهارات طرح الأسئلة الصفية ککل تعزى لمتغير البرنامج التدريبي .
وفي ضوء النتائج السابقة، فإن الباحثة توصي بضرورة الإهتمام بعقد الورش والدورات التدريبية لتدريب المعلمين في أثناء الخدمة على مهارات طرح الأسئلة الصفية، والاستفادة من البرنامج التدريبي في برامج الانماء المهني، وخاصة للمعلمين الجدد.
کما اقترحت الباحثة الأتي:
اجراء دراسة لأثر برنامج تدريبي مشابه على تحصيل الطلاب، وبقاء أثر التعلم لديهم، واجراء دراسة مشابهة لاختلاف أثر البرنامج التدريبي على المعلمين بحسب اختلاف الجنس والخبرة والمؤهل التعليمي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

THE EFFECT OF A PROPOSED TRAINING PROGRAM TO HELP ISLAMIC TEACHERES IN DHOFAR REGION ACQUIRE A CLASSROOM QUESTIONING SKILLS.

المؤلف [English]

  • fatma alomary
Specialized Center for Vocational Training for Teachers   Sultanate of Oman
المستخلص [English]

The purpose of the current study is to investigate the effect of a proposed training program to help Islamic teachers acquire a classroom questioning skills. . In order to attain this purpose the experimental methodologies were used,The researcher was develop  two tools to gathering data the first one is a performance observation card  focused on the main three skills: constructing questions skill, asking questions skill , and receiving answers skill. The three main skills consist  of 20 sub skills. validity and reliability are measured in this study. The second tool is a training program which was designed based on the famous training model "Kemp model". It included activities and applications of classroom questioning skills.
The study sample consisted from Islamic teachers in basic education schools (5-12)  in 2014 in Salalah city. They were selected non- randomly by the Islamic supervisors in the region based on the teachers' needs which were determined by the results of classroom visits in the first semester of the academic year 2013\2014. The number of the participants was (10) teachers.
The classroom observation card has been applied twice for each teacher, and then the training program was conducted for (4) days, two training sessions every day. Then, the effect of training was tracked and during that the post- observation card was applied. After that, the average of the participants results , before and after the program, were calculated to measure the effect of the program on the sample using the paired sample t-test. The results of the study were the following:
-   There were  a statistically significant differences at the level of ( 0.05) between the averages of the sample's respondents in the pre and post measurements of constructing questions skill due to the training programvariable.
-    There were  a statistically significant differences at the level of ( 0.05) between the averages of the sample's respondentsin the pre and post measurements of asking questions skill due to the training program. variable.
-    There were  a statistically significant differences at the level of ( 0.05) between the averages of the sample's respondentsin the pre and post measurements of receiving answers skill due to the training program. variable.
-There were  a statistically significant differences at the level of ( 0.05) between the averages of the sample's respondentsin the pre and post measurements of all questioning skills due to the training program. variable.
Based on these findings, several recommendations were presented among which are: holding workshops and training courses for in-service teachers to train them on classroom questioning skills and take advantage of the training program in professional development programs, especially for new teachers.
Study  suggestions: a study about the effect of a similar training program on students' achievement and to what extent its effect stays with them and study about the effect of gender, experience and educational qualifications on the results of a similar training program. 

المجلد 64، العدد 64 - الرقم المسلسل للعدد 64
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 569-631
  • تاريخ الاستلام: 15 أغسطس 2019
  • تاريخ القبول: 15 أغسطس 2019