فاعلية استخدام القصص الرقمية في تنمية مهارات إدارة الميزانية لدى أطفال الروضة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مدرس المناهج وطرق تدريس رياض الأطفال کلية رياض الأطفال – جامعة بورسعيد

2 مدرس ادارة المنزل والمؤسسات کلية التربية النوعية – جامعة بورسعيد

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على دور جامعة الطائف في تنمية مهارات القيادة لدى طلابها في ضوء تحسين القدرة التنافسية لخريجي الجامعة من حيث الأبعاد التالية: (التخطيط، اتخاذ القرار المصحوب بالثقة في النفس، حل المشکلات، إدارة الوقت، إدارة الصراع، المشارکة الوجدانية)، واعتمد البحث على المنهج الوصفي، واستخدم البحث استبانه تم تطبيقها على عينة عشوائية من طلاب وطالبات جامعة الطائف، بلغ عددها(4844) طالبًا وطالبةً، وکانت من أهم نتائج الدراسة: أن درجة ممارسة مهارات القيادة لدى طلبة جامعة الطائف في ضوء تحسين القدرة التنافسية لخريجي الجامعة کانت بدرجة مرتفعة، وکان ترتيب أبعاد الاستبانه طبقًا لأراء أفراد العينة بالترتيب على النحو التالي: المشارکة الوجدانية، إدارة الصراع، إدارة الوقت، حل المشکلات، اتخاذ القرار المصحوب بالثقة في النفس، والتخطيط. کذلک توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الدرجة الکلية حول ممارسة مهارات القيادة لدى طلبة جامعة الطائف في ضوء تحسين القدرة التنافسية لخريجي الجامعة من وجهة نظر أفراد عينة الدراسة تُعزى للمتغيرات التالية: الجنس لصالح الإناث، نوع المسار في اتجاه المسار الصحي، المستوى الدراسي في اتجاه المستوى الرابع إلى السادس، عدد الأنشطة الطلابية لصالح (10) أنشطة فأکثر، وکانت أهم توصيات البحث: إعداد عمادة شؤون الطلاب لبرنامج تدريبي متکامل يهدف إلى تنمية مهارات القيادة لدى طلبة الجامعة من المستوى الأول في الدراسة الجامعية، وينفذ کل شهر خلال الفصل الدراسي الواحد؛ بحيث يتمکن أکبر عدد من الطلبة الالتحاق به والاستفادة منه مع الترکيز على تحفيز الطلاب للاشتراک به، زيادة توعية الطلبة بالمجالس الاستشارية الطلابية، للتفاعل والاشتراک فيها، وتشجيعهم على العمل بها بشکل إيجابي، عقد المحاضرات وورش العمل لأعضاء هيئة التدريس بالجامعة لتبصيرهم بالآليات التي تنمي مهارات القيادة لدى طلابهم ، إعداد العمادة المساندة لمقرر تعليمي خاص بمهارات القيادة يعتبر من المتطلبات الجامعية، إنشاء مرکز دراسات القيادة في الجامعة لمنح درجة الدبلوم في التأهيل القيادي للطلاب.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The role of Taif University in developing the leadership skills of its students in the light of improving the competitiveness of university graduates

المؤلفون [English]

  • rabab elshafy 1
  • heba ali 2
1 Teacher of Curriculum and Methods of Teaching Kindergarten Faculty of Kindergarten - Port Said University
2 Teacher of home management and institutions Faculty of Specific Education - Port Said University
المستخلص [English]

 
The aim of the research is to identify the role of Taif University in developing the leadership skills of its students in the light of improving the competitiveness of university graduates in terms of the following dimensions:
(Planning, decision-making accompanied by self-confidence, problem solving, time management, conflict management, emotional sharing).The research was based on descriptive approach. The research used a questionnaire was applied to a random sample of students (male and female)of Taif University, numbered (4844) students. The most important results of the study were:
The degree of practicing the leadership skills of Taif University students in the light of improved competitiveness of university graduates was high. The order of the dimensions of the questionnaire according to the opinion of the sample was as follows:
Emotional involvement, conflict management, time management, problem solving, self-confidence decision-making, planning.
There are also statistically significant differences in the overall score of practicing the leadership skills of Taif University students in the light of competitiveness of university graduates from the point of view of the study sample members due to the following variables:

gender for the benefit of females, type of track in the direction of health track, level of study in the direction of level IV to VI, the number of student activities for (10) activities and more , the most important recommendations of the research: Preparation of Students Affairs Deanship  for an integrated training program aimed to develop the leadership skills of university students University students of the first level in university study, and implemented every month during the semester, so the largest number of students can join and benefit from it with  focusing  on motivating students to participate. To raise the students awareness in the students advisory councils to interact and participate in them, encourage them to work positively, hold lectures and workshops for faculty members to familiarize them with the mechanisms that develop their students leadership skills, prepare the Deanship supporting a special teaching course on leadership skills. Leadership Studies at the University to award a diploma degree in leadership qualification for students.

الكلمات الرئيسية [English]

  • : Leadership Skills
  • Taif University
  • competitiveness
  • University Graduates
المجلد 64، العدد 64 - الرقم المسلسل للعدد 64
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 721-766
  • تاريخ الاستلام: 15 أغسطس 2019
  • تاريخ القبول: 15 أغسطس 2019