درجة امتلاك معلمات العلوم للكفايات الرقمية في ضوء التحول الرقمي بمرحلة الطفولة المبكرة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة أم القرى

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على درجة امتلاك معلمات العلوم للكفايات الرقمية في ضوء التحول الرقمي بمرحلة الطفولة المبكرة، ولتحقيق هذا الهدف اتبعت الدراسة المنهج الوصفي، وتمثلت أداتها في استبانة تم تطبيقها على عينة مكوَّنة من (158) فردًا، موزعة في الآتي: (20) مشرفة علوم، و(138) مديرة مدرسة الطفولة المبكرة. بناءً على هذه الإجراءات توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج، أهمها: أن درجة امتلاك معلمات العلوم في مرحلة الطفولة المبكرة للكفايات الرقمية في ضوء مفهوم التحول الرقمي ككل؛ جاءت بدرجة امتلاك (متوسطة) وبمتوسط حسابي(2.65)، وقد حصلت الكفايات على الترتيب الآتي: كفايات المشاركة والتطوير المهني جاءت بدرجة امتلاك متوسطة وبمتوسط حسابي (2.79)، تلتها كفايات التقويم الرقمية، جاءت بدرجة امتلاك متوسطة وبمتوسط حسابي (2.71)، ثم كفايات التصميم والتنفيذ الرقمية، حيث جاءت بدرجة امتلاك متوسطة، وبمتوسط حسابي (2.65)، وأخيرًا،  جاءت كفايات التخطيط الرقمية،  بدرجة امتلاك منخفضة وبمتوسط حسابي (2.46). كما بينت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α ≤ 0,05) بين متوسطات استجابات عينة الدراسة لاستبانة درجة امتلاك معلمات العلوم للكفايات الرقمية في ضوء التحول الرقمي بمرحلة الطفولة المبكرة، وفقًا للمتغيرات الآتية: (المسمى الوظيفي، ودرجة المؤهل العلمي، وعدد سنوات الخبرة، وعدد الدورات التدريبية).
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

"The Degree of Science Female Teachers' Possession of Digital Competencies according to the Digital Transformation in Early Childhood"

المؤلف [English]

  • Ebtehal Ghandourah
UMM AL-QURA UNIVERSITY
المستخلص [English]

The current research aims to discuss the degree of science female teachers' possession of digital competencies according to the digital transformation in the early childhood stage. It has adopted the descriptive approach to achieve this objective. The research tool consisted of a questionnaire.
The questionnaire is administered to a study sample of (158) participants, distributed as follows: (20) science female supervisors and (138) early childhood school female principals. The Research reached several findings, the most prominent of which is that the possession degree of digital competencies by early childhood science female teachers according to the concept of digital transformation as a whole was medium with an arithmetic mean of (2.65). The competencies were ranked as follows: Participation and professional development competencies were ranked medium with an arithmetic mean of (2.79), followed by digital evaluation competencies, which were ranked medium with an arithmetic mean of (2.71), then digital design and implementation competencies, which were ranked medium with an arithmetic mean of (2.65) and finally Digital planning competencies were found to have a low degree of possession, with an arithmetic mean of (2.46).
The findings of the research also revealed no statistically significant differences at a significance level of (α ≤ 0.05) between the average responses of the study sample to the questionnaire on the degree of science female teachers' possession of digital competencies according to the digital transformation in early childhood, according to the variables (Job Title, Academic Qualification, Count of experience Years and Count of Courses).

الكلمات الرئيسية [English]

  • Science Female Teachers
  • Early Childhood
  • Digital Competencies
  • Digital Transformation