وحدة مقترحة في ضوء معايير العلوم للجيل القادم ""NGSS لتنمية بعض مهارات التفكير المحوري ومتعة تعلم العلوم لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية النوعية جامعة الزقازيق

10.21608/edusohag.2025.390524.1726

المستخلص

       هدف البحث الحالي إلى التعرف على فعالية استخدام وحدة مقترحة قائمة على معايير العلوم للجيل  القادم"NGSS" لتنمية بعض مهارات التفكير المحوري ومتعة تعلم العلوم لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية, وتم تطبيق أدوات البحث قبلياً وبعدياً المتمثلة في اختبار مهارات التفكير المحوري (التذكر, التركيز, تنظيم الأفكار, جمع المعلومات, توليد الأفكار), وكذلك مقياس متعة التعلم وتضمن الأبعاد التالية (محتوى التعلم, دافعية المتعلم, بيئة التعلم, الوسائل التعليمية, أسلوب المعلم) على مجموعة تكونت من (35) تلميذ وتلميذة تم اختيارهم من الصف الرابع الابتدائي بمدرسة بردين الابتدائية المشتركة , كما تم اعتماد البحث على المنهج الوصفي والمنهج التجريبي القائم على التصميم شبه تجريبي ذي المجموعة الواحدة, وتوصل إلى فعالية الوحدة المقترحة في تنمية بعض مهارات التفكير المحوري  ومتعة تعلم العلوم لدى تلاميذ الصف الرابع الابتدائي, وأوصى بتضمين بعض معايير الجيل القادم في المراحل الدراسية المختلفة, وأهمية تنمية مهارات التفكير المحوري إلى جانب تعزيز أبعاد متعة تعلم العلوم لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية, وفي ضوء ذلك أقترح البحث الحالى بعض البحوث المستقبلية ذات الصله بموضوع البحث.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A Suggested Unit in the Light of the Next Generation Science Standers (NGSS) to Develop some Pivotal Thinking Skills and Science Learning Enjoyment for Primery School Student.

المؤلف [English]

  • Reham tolba Farid
Faculty of Specific Education, Zagazig University
المستخلص [English]

         The current Research aimed to identify the  effectiveness of using a A Suggested Unit in the Light of the Next Generation Science Standers (NGSS) TO Develop Pivotal Thinking Skills and Science Learning Enjoyment for Primery School Student, The Research tools were applied both before and after, including a test Pivotal Thinking and included the following Skills (remembering, focusing, organizing ideas, gathering information, generating ideas),as well as which  Science Learning Enjoyment Scale, i.e. (learning content, learner motivation, learning environment, educational methods, teacher style), on a group consisting of (35) From the fourth grade of primary school at Bardin Primary School, The Research was based on the descriptive approach and the experimental approach based on a quasi-experimental design with one group. The Research concluded the effectiveness of the proposed Unit in the Light of the Next Generation Science Standers (NGSS) TO Develop Pivotal Thinking Skills and Science Learning Enjoyment for Primery School Student. The Research recommended the need to include next generation standards in the various educational stages, and the importance of developing critical thinking skills and the importance of developing the dimensions the enjoyment of learning science among primary school students. In light of this, the current research proposed some future research related to the subject of the Research recommended the need to include next generation standards in the various educational stages, and the importance Research.                                                                                                                                         

الكلمات الرئيسية [English]

  • Suggested Unit
  • Light of the Next Generation Science Standers (NGSS)
  • Pivotal Thinking Skills
  • Science Learning Enjoyment