نموذج تدريسي مقترح قائم على نظرية الذكاء الناجح لتنمية مهارات حل المشكلات الرياضية الحياتية وفاعلية الذات الإبداعية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المناهج وطرق التدريس، كلية التربية، جامعة العريش

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على فاعلية نموذج تدريسي مقترح قائم على نظرية الذكاء الناجح في تنمية كل من مهارات حل المشكلات الرياضية الحياتية وفاعلية الذات الإبداعية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية، وتم تطبيق البحث على مجموعة من تلاميذ الصف الثاني، وقدم البحث عددًا من المواد والأدوات من إعداد الباحث تمثلت في قائمة بمهارات حل المشكلات الرياضية الحياتية اللازمة لتلاميذ المرحلة الإعدادية، وقائمة بأبعاد فاعلية الذات الإبداعية اللازمة لتلاميذ المرحلة الإعدادية، واختبارًا لقياس مهارات حل المشكلات الرياضية الحياتية، ومقياسًا لفاعلية الذات الإبداعية، بالإضافة إلى كتاب التلميذ في وحدتي (العلاقة بين متغيرين، الإحصاء) مُعاد بناءهما بما يتسق مع  النموذج التدريسي المقترح، ودليلاً للمعلم لتدريسهما، وأشارت نتائج البحث إلى وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البَعدي لكل من اختبار مهارات حل المشكلات الرياضية الحياتية ومقياس فاعلية الذات الإبداعية، وجاءت الفروق لصالح المجموعة التجريبية، وفي ضوء النتائج، قدم البحث عددًا من التوصيات منها دمج نظرية الذكاء الناجح في مناهج الرياضيات، وتدريب المعلمين على استراتيجياتها، مع إعادة تصميم الأنشطة لتتناول مشكلات حياتية واقعية، تسهم في تنمية مهارات حل المشكلات وفاعلية الذات الإبداعية في بيئات تعليمية داعمة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A Proposed Teaching Model Based on Successful Intelligence Theory for Developing Life Mathematical Problem Solving Skills and Creative Self-Efficacy for Preparatory Stage Pupils

المؤلف [English]

  • mohamed allam
Department of Curricula and Teaching Methods, Faculty of Education, Arish University
المستخلص [English]

The research aimed to identify the effectiveness of a proposed teaching model based on successful intelligence theory in developing life mathematical problem solving skills and creative self-efficacy for preparatory stage pupils. The research was applied to a group of Preparatory second grade pupils. The research presented a number of research materials and tools prepared by the researcher represented as a list of life mathematical problem solving skills required for Preparatory stage pupils, a list of dimensions of creative self-efficacy required for Preparatory stage pupils, a test to measure life mathematical problem solving skills, and a scale to assess creative self-efficacy. In addition to the pupil's book for the two units (The Relationship Between Two Variables and Statistics), which were reconstructed to align with the proposed instructional model, along with the teacher's guide to teaching the two units. Research results indicated statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups in the post-test for both the life mathematical problem solving skills test and the creative self-efficacy scale, with results favoring the experimental group. Based on these findings, the research recommended integrating Successful Intelligence Theory into mathematics curricula, training teachers on its strategies, and redesigning activities to address real-life problems that contribute to the development of mathematical problem-solving skills and creative self-efficacy within supportive learning environments.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Successful Intelligence Theory
  • Life Mathematical Problem Solving Skills
  • Creative Self-Efficacy