تعزيز القدرات الديناميكية لكلية التربية بجامعة أسوان على ضوء مدخل الحوكمة الرقمية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية جامعة أسوان FAC

10.21608/edusohag.2025.392204.1732

المستخلص

     هدف البحث الحالي إلى تعزيز القدرات الديناميكية بأبعادها (الاستشعار – التعلم – التكامل – إعادة التشكيل – التجديد والابتكار) على ضوء أبعاد الحوكمة الرقمية والتي تتمثل في: (المساءلة والمسؤولية الرقمية - الشفافية الرقمية - المشاركة الرقمية - الرقابة الإلكترونية)، وذلك من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بكلية التربية بجامعة أسوان.، وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي، واعتمد البحث على الاستبانة كأداة لجمع البيانات، وتمثلت عينة البحث في مجموعة قوامها (77) عضو هيئة تدريس بالكلية، بهدف تحديد درجة توافر متطلبات تعزيز القدرات الديناميكية في ضوء مدخل الحوكمة الرقمية، وخلص البحث إلى التأكيد على أهمية مدخل الحوكمة الرقمية في تعزيز القدرات الديناميكية بكلية التربية  الجامعة أسوان من وجهة نظر عينة البحث. كما توصل البحث إلى أن بعدي قدرة التكامل وقدرة إعادة التشكيل تتم ممارستهما- من وجهة نظر أفراد عينة البحث بدرجة متوسطة؛ حيث حصل هذان المحوران بكافة عباراتهما على متوسط حسابي قدره (2.24) يليه المحور الخاص بقدرة التجديد بمتوسط حسابي قدره  (2.13) يليه المحور الخاص بقدرة التعلم بمتوسط حسابي قدره(1.90)  واخيرا بدرجة ضعيفة المحور الخاص بقدرة الاستشعار بمتوسط حسابي قدره (1.63) .
وفي النهاية طرحت الباحثة مجموعة من الإجراءات المقترحة التي يمكن أن تفيد في تعزيز القدرة الديناميكية بكلية التربية جامعة أسوان  على ضوء مدخل الحوكمة الرقمية، من أهمها: ضرورة إنشاء وحدة لمتابعة ورصد التغيرات الأكاديمية والإدارية داخل كلية التربية،، تطوير أنظمة رقمية لتخصيص المسارات التعليمية وفق قدرات واحتياجات الطلاب ، تطوير نظام معلومات إداري وأكاديمي موحد يربط بين جميع إدارات الكلية والأقسام الأكاديمية، تفعيل وحدة "تواصل رقمي" مهمتها تنظيم المؤتمرات الرقمية والورش التشاركية مع الكليات والمؤسسات التربوية، إعادة هيكلة العمليات الأكاديمية والإدارية إلكترونيًا عبر منصات مرنة تعتمد على الحوكمة الرقمية، تأسيس منصات رقمية متخصصة لاحتضان الأفكار الابتكارية والمشروعات الطلابية والأكاديمية داخل كليات التربية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Enhancing the Dynamic Capabilities of the Faculty of Education at Aswan University in Light of the Digital Governance Approach

المؤلف [English]

  • hanan Elbadry
FACULTY OF EDUCATION - ASWAN UNIVERSITY
المستخلص [English]

         The current research aimed to enhance dynamic capabilities, with their dimensions being: sensing, learning, integration, reconfiguration, renewal, and innovation, in light of the dimensions of digital governance, which include: digital accountability and responsibility, digital transparency, digital participation, and electronic auditing. This was from the perspective of faculty members at the Faculty of Education, Aswan University. The researcher adopted the descriptive approach and relied on a questionnaire as a tool for data collection. The research sample consisted of (77) faculty members at the college, with the aim of determining the extent to which the requirements for enhancing dynamic capabilities are available in light of the digital governance approach.
   The research concluded by emphasizing the importance of the digital governance approach in enhancing dynamic capabilities at the Faculty of Education, Aswan University from the perspective of the study sample. The results showed that the dimensions of integration capability and reconfiguration capability were practiced, from the participants’ viewpoint, to a medium degree, as these two axes obtained an arithmetic mean of (2.24). This was followed by the renewal capability axis with a mean of (2.13), then the learning capability axis with a mean of (1.90), and finally, to a low degree, the sensing capability axis with a mean of (1.63).
   In conclusion, the researcher proposed a set of recommended procedures that could contribute to enhancing dynamic capability at the Faculty of Education, Aswan University in light of the digital governance approach. The most important of these include: establishing a unit for monitoring and tracking academic and administrative changes within the Faculty of Education, developing digital systems for allocating educational tracks according to students' abilities and needs, developing a unified administrative and academic information system linking all college departments and academic divisions, activating a "Digital Communication" unit responsible for organizing digital conferences and participatory workshops with other faculties and educational institutions, electronically restructuring academic and administrative processes through flexible platforms based on digital governance, and establishing specialized digital platforms to incubate innovative ideas, student projects, and academic initiatives within faculties of education.

الكلمات الرئيسية [English]

  • : Dynamic Capabilities
  • Digital Governance
  • Faculties of Education at Aswan