فعالية العلاج المعرفي التحليلي في خفض الجلوتوفوبيا لدى طلبة الجامعة المتلعثمين وأثره على جودة الصداقة لديهم دراسة (تجريبية-كلينيكية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الصحة النفسية كلية التربية - جامعة الفيوم

10.21608/edusohag.2025.395838.1742

المستخلص

هدفت الدراسة التحقق من فعالية العلاج المعرفي التحليلي في خفض الجلوتوفوبيا لدى طلبة الجامعة المتلعثمين، والتعرف على أثره على جودة الصداقة لديهم، وللتحقيق هذا الهدف تم تطبيق أدوات الدراسة وهي: استبيان الجلوتوفوبيا (تعريب: الباحث) ومقياس جودة الصداقة (إعداد: الباحث) على عينة مكونة من (201) طالب وطالبة من المتلعثمين بالمرحلة الجامعية بمحافظات (الفيوم-بني سويف-القاهرة-الجيزة) وتراوح المتوسط العمري لتلك العينة ما بين (20,2- 22,4) عام، وانحراف معياري (1,03) سنة. أما عينة الدراسة التجريبية التي تم تطبيق البرنامج العلاجي (إعداد: الباحث) عليهم فقد تكونت من (24) طالب وطالبة بمتوسط عمري (20,03) سنة وأنحراف معياري (1,01) سنة حيُث تم تقسيمهم إلى: مجموعتين تجريبيتين (مجموعة ذكور- مجموعة أناث)، ومجموعتين ضابطتين (مجموعة ذكور- مجموعة أناث). وخلصت نتائج الدراسة إلى فعالية البرنامج العلاجي في خفض الجلوتوفوبيا لدى عينة الدراسة وتحسن جودة الصداقة لديهم. كما كشفت نتائج الدراسة الكلينيكية وجود فروق في ديناميات الشخصية لدى الحالة الطرفية (مرتفع الجلوتوفوبيا) قبل وبعد التعرض للبرنامج العلاجي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of Cognitive-Analytic Therapy in Reducing Gelotophobia among Stuttering University Students and its Impact on their Friendship Quality (Experimental-Clinical Study)

المؤلف [English]

  • mohammed shabaan ahmed
Department of Mental Health, Faculty of Education, Fayoum University
المستخلص [English]

The study aimed to verify the effectiveness of cognitive-analytic therapy in reducing glotophobia among stuttering university students, and to identify its impact on the quality of their friendship. To achieve this goal, the study tools were applied: the glotophobia questionnaire (translated by the researcher) and the friendship quality scale (prepared by the researcher) on a sample of (201) male and female stuttering university students in the governorates of (Fayoum - Beni Suef - Cairo - Giza). The average age of this sample ranged between (20.2-22.4) years, with a standard deviation of (1.03) years. As for the experimental study sample on which the treatment program was applied (prepared by the researcher), it consisted of (24) male and female students with an average age of (20.03) years and a standard deviation of (1.01) years. They were divided into: two experimental groups (a male group - a female group), and two control groups (a male group - a female group). The study results concluded that the treatment program was effective in reducing glotophobia among the study sample and improving the quality of their friendships. The results of the clinical study also revealed differences in personality dynamics among those in the extreme (high glotophobia) condition before and after exposure to the treatment program

الكلمات الرئيسية [English]

  • Cognitive-Analytic Therapy
  • Glotophobia
  • Friendship Quality
  • Stutterers
  • University Students