تقويم الكتاب الجامعي الإلكتروني في ضوء أهداف التحول الرقمي من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس والطلاب بجامعة الفيوم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة الفيوم كلية التربية قسم أصول التربية

المستخلص

هدفت الدراسة تعرُّف ماهية الكتاب الإلكتروني والفلسفة التي يستند إليها، وتعرف الإطار الفكري والفلسفي للتحول الرقمي في التعليم الجامعي، والكشف عن جهود جامعة الفيوم في التوجه نحو التحول الرقمي، وقد استخدمت الباحثتان المنهج الوصفي، وصممتا استمارتي مقابلة لتقييم الأخذ بنظام الكتاب الإلكتروني في ضوء أهداف التحول الرقمي: إحداهما موجهة لأعضاء هيئة التدريس، والأخرى موجهة للطلاب ببعض الكليات النظرية والعملية بجامعة الفيوم، وقد توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج، أبرزها أن هناك عدة مشكلات واجهت الطلاب عند التعامل مع المنصة للحصول على الكتاب الإلكتروني، بالإضافة إلى تأخر رفع الكتب على منصة الجامعة، وارتباط حصول الطلاب على الكتب بسداد الرسوم، وضعف مناسبة طرق تعميم الكتاب الإلكتروني لبعض المقررات الدراسية والتخصصات العلمية، كما أشار أعضاء هيئة التدريس إلى  ضعف العائد المادي؛ مقارنة بما يُبذل من وقت وجهد في تأليف وتصميم وتحديث الكتب، علاوة على غياب تطبيق قوانين حماية الملكية الفكرية؛ مما يهدر جهد عضو هيئة التدريس، وظهور بعض الممارسات غير الشرعية من قبل قلة من أعضاء هيئة التدريس كبيع الملخصات، وقد انتهت الدراسة بوضع آليات للتغلب على المعوقات التي واجهت أعضاء هيئة التدريس والطلاب عند الأخذ بنظام الكتاب الإلكتروني.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Evaluating the Electronic University Textbook in Light of the Digital Transformation Goals from the Perspective of Faculty Members and Students at Fayoum University

المؤلفون [English]

  • Madonna Emad Nashed Beshaa
  • ِAsmaa Abdalslam Ahmed Mohamed
Fayoum University Faculty of Education Department of Fundamentals of Education
المستخلص [English]

The current study aimed to explore the nature of the electronic textbook and the philosophy on which it is based, to identify the theoretical and philosophical framework of digital transformation in higher education, and to investigate the efforts of Fayoum University in moving toward digital transformation. The researchers employed the descriptive method and designed two interview forms to evaluate the adoption of the e-textbook system in light of the digital transformation goals—one targeted at faculty members and the other at students in both theoretical and practical faculties at Fayoum University.
The study reached several findings, the most notable of which are: students encountered various issues when accessing the platform to obtain the e-textbook, including delays in uploading books to the university platform and the requirement to pay fees in order to access them. Moreover, the methods used to implement the e-textbook were often unsuitable for certain academic courses and disciplines. Faculty members pointed out the limited financial return in comparison to the time and effort invested in authoring, designing, and updating textbooks, as well as the absence of effective enforcement of intellectual property laws, which undermines their efforts. In addition, the study highlighted the existence of some unethical practices by a minority of faculty members, such as selling summaries. The study concluded by proposing mechanisms to overcome the challenges faced by both faculty members and students in the adoption of the e-textbook system.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Electronic University textbook
  • Digital Transformation
  • Fayoum University