مدى توظيف معلمي الطلبة ذوي اضطراب طيف التوحد حول ممارسات دعم السلوك الإيجابي في مدينة تبوك

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية التربية جامعة تبوك

2 جامعة تبوك

10.21608/edusohag.2025.403728.1759

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مدى توظيف معلمي الطلبة ذوي اضطراب طيف التوحد حول ممارسات دعم السلوك الإيجابي في مدينة تبوك، وقد اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وتكونت عينة الدراسة من (75) معلم من معلمي الطلاب ذوي اضطراب طيف التوحد، وقد استخدم الباحث استبانة توظيف المعلمين لممارسات دعم السلوك الإيجابي (إعداد الباحث). وأظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث من أفراد عينة الدراسة حول ممارسات دعم السلوك الإيجابي. وكذلك عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الحاصلين على درجة البكالوريوس والحاصلين على درجة الماجستير من أفراد عينة الدراسة حول ممارسات دعم السلوك الإيجابي. و أيضًا عدم وجود فروق في درجة ممارسات دعم السلوك الإيجابي بين المجموعات وفقًا لمتغير خبرة المعلم في مجالات تنظيم البيئة الصفية و التعليمات الصفية و تدريس المهارات الاجتماعية و تعزيز السلوكيات المرغوبة وتعميم السلوكيات الإيجابية بينما أشارت النتائج إلى وجود فروق دالة في درجة ممارسات دعم السلوك الإيجابي بين المجموعات وفقًا لمتغير خبرة المعلم عند مستوى دلالة (0.05)، وذلك في مجال جمع و تحليل البيانات و وسائل الدعم البصري والتلقينات الإيمائية و الدرجة الكلية لممارسات دعم السلوك الإيجابي ولتحديد اتجاه الفروق الدالة تم استخدام اختبار شيفيه للمقارنات البعدية ووجد أن هناك الفروق لصالح الأفراد ذوي خبرة أكثر من 10 سنوات. وأخيرًا عدم وجود فروق في درجة ممارسات دعم السلوك الإيجابي والتي تعزى لمتغير درجة التوحد، وأوصت الدراسة الى إعداد برامج تدريبية تهدف الى توعية الآباء والأمهات باستخدام مدخل دعم السلوك الإيجابي مما قد يساهم في التخفيف من حدة المشكلات السلوكية لدى أبنائهم.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The extent to which teachers of students with Autism Spectrum Disorder implement Positive Behavior Support practices in Tabuk.

المؤلفون [English]

  • Mishaal Abdullah Nasser Al-Ghamdi 1
  • abdullah alatawi 2
1 Faculty of Education, University of Tabuk
2 University of Tabuk
المستخلص [English]

The current study aimed to identify the extent of employing teachers of students with autism spectrum disorder on positive behavior support practices in Tabuk city. The study followed the descriptive analytical approach, and the study sample consisted of (75) teachers of students with autism spectrum disorder. The researcher used a questionnaire on employing teachers on positive behavior support practices (prepared by the researcher). The results of the study showed that there were no statistically significant differences between males and females in the study sample regarding positive behavior support practices. There were also no statistically significant differences between those who obtained a bachelor's degree and those who obtained a master's degree in the study sample regarding positive behavior support practices. There were also no differences in the degree of positive behavior support practices between groups according to the variable of teacher experience in the areas of organizing the classroom environment, classroom instructions, teaching social skills, reinforcing desired behaviors, and generalizing positive behaviors, while the results indicated that there were differences in the degree of positive behavior support practices between groups according to the variable of teacher experience in the areas at a significance level of (0.05). In the field of collecting and analyzing data, visual support methods, gestural prompts, and the total score of positive behavior support practices. To determine the direction of significant differences, the Scheffe test for post-comparisons was used and it was found that there were differences in favor of individuals with more than 10 years of experience. Finally, there were no differences in the score of positive behavior support practices that were attributed to the autism level variable. The study recommended the development of training programs aimed at educating parents using a positive behavior support approach, which may help alleviate the severity of behavioral problems in their children.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Positive behavior support practices
  • Autism spectrum disorder
  • Educators of students with autism spectrum disorder