المخاطرة الأكاديمية وسعة الحيلة المتعلمة كمنبئات بالتمايز الذاتي لدى طلبة برنامج التأهيل التربوي بكلية التربية جامعة الأزهر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية بنين بالقاهرة جامعة الأزهر

10.21608/edusohag.2025.393749.1737

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على مستوى التمايز الذاتي لدى طلبة برنامج التأهيل التربوي بكلية التربية جامعة الأزهر، والعلاقة بين كل من المخاطرة الأكاديمية وسعة الحيلة المتعلمة والتمايز الذاتي، ومعرفة الفروق في التمايز الذاتي في ضوء متغير النوع (ذكور-إناث)، وإمكانية التنبؤ بالتمايز الذاتي من خلال المخاطرة الأكاديمية وسعة الحيلة المتعلمة، وبلغ عدد المشاركين في البحث (943) طالبًا وطالبة، وذلك بمتوسط عمري (25,84) عامًا، وانحراف معياري(1,09)، وتمثلت أدوات البحث في مقياس المخاطرة الأكاديمية ومقياس سعة الحيلة المتعلمة ومقياس التمايز الذاتي وجميعهم من إعداد الباحث، وتوصلت نتائج البحث إلى وجود مستوى مرتفع من التمايز الذاتي لدى المشاركين بالبحث، ووجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيًا بين المخاطرة الأكاديمية والتمايز الذاتي، ووجود علاقة ارتباطية موجبة دالة احصائيًا بين سعة الحيلة المتعلمة والتمايز الذاتي، وعدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات المشاركين بالبحث في التمايز الذاتي ترجع إلى متغير النوع (ذكور-إناث)، وأنه يمكن التنبؤ بالتمايز الذاتي من خلال درجات المخاطرة الأكاديمية، وأكثر الأبعاد تنبؤا بالتمايز الذاتي (مواجهة مواقف الفشل- الاستعداد للتحديات المهنية المستقبلية)، كما أنه يمكن التنبؤ بالتمايز الذاتي من خلال درجات سعة الحيلة المتعلمة، وأكثر الأبعاد تنبؤا بالتمايز الذاتي (التحكم الذاتي- التفكير الإيجابي)، كما أن سعة الحيلة المتعلمة أكثر المتغيرين إسهامًا في التنبؤ بالتمايز الذاتي، ونوقشت نتائج البحث في ضوء المفاهيم الأساسية ونتائج الدراسات والبحوث السابقة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Academic Risk-Taking and Learned Resourcefulness are predictors of Self- differentiation among students of educational qualification program at the Faculty of Education Al-Azhar University

المؤلف [English]

  • mohamed mohamed abd alrazik alsyed elfiky
the Faculty of Education, Al-Azhar University
المستخلص [English]

The research aimed to identify the level of self-differentiation among students of the educational qualification program at the Faculty of Education, Al-Azhar University, and the relationship between Academic Risk-Taking, learned resourcefulness, and self-differentiation, and the differences in self-differentiation in light of the gender variable (males-females), and to identify the possibility of predicting self-differentiation through Academic Risk-Taking and learned resourcefulness. The number of participants in the research was (943) male and female students with an mean age of (25.84) years, and a standard deviation of (1.09), The research tools were represented by the Academic Risk-Taking scale, the learned resourcefulness scale, and the self-differentiation scale, all of which were prepared by the researcher. The research results showed that there was a high level of self-differentiation among the research participants, and the presence of a statistically significant positive correlation between Academic Risk-Taking and self-differentiation, and the presence of a statistically significant positive correlation between learned resourcefulness and self-differentiation, and the absence of statistically significant differences between mean scores of the research participants in self-differentiation due to the gender variable (males-females), and that it is possible to predict Self-differentiation is determined by the degrees of Academic Risk-Taking, and the most predictive dimensions of self-differentiation are (facing failure situations - preparing for future professional challenges), and self-differentiation can also be predicted by the degrees of learned resourcefulness, and the most predictive dimensions of self-differentiation are (self-control - positive thinking), and learned resourcefulness is the most contributing variable to the prediction of self-differentiation, and the research results were discussed in light of the basic concepts and results of previous studies and research.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Academic Risk
  • Taking
  • Learned Resourcefulness
  • Self differentiation
  • students of Educational Qualification program