أثر تدريس الأحياء باستخدام استراتيجية REACT على تنمية الفهم العميق لدى طالبات الصف الثاني الثانوي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

كلية التربية، جامعة الملك عبدالعزيز، المملكة العربية السعودية

10.21608/edusohag.2025.394638.1746

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على أثر تدريس الأحياء باستخدام استراتيجية REACT في تنمية الفهم العميق لدى طالبات الصف الثاني الثانوي، وقد اعتمد البحث على المنهج شبه التجريبي، القائم على تصميم المجموعتين: التجريبية والضابطة، وتكونت مجموعة البحث من (41) طالبة من طالبات الصف الثاني الثانوي في مدرسة متوسطة وثانوية بني يزيد بمحافظة الليث، وتم بناء أداة البحث وهي: اختبار الفهم العميق في وحدة (الهضم والغدد الصم) من مقرر الأحياء للصف الثاني الثانوي، الفصل الدراسي الثاني. وقد أشارت نتائج البحث إلى توجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (α=0.05) بين المتوسطات الحسابية لدرجات المجموعة التجريبية ودرجات المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار الفهم العميق لدى طالبات الصف الثاني الثانوي، لصالح المجموعة التجريبية، وأن استخدام استراتيجية REACT في تدريس الأحياء لها حجم تأثير كبير في تنمية الفهم العميق، وفي ضوء ذلك قدمت الباحثة عدد من التوصيات أبرزها تبّني استراتيجية REACT في تدريس الأحياء للمرحلة الثانوية؛ لما لها من أثر إيجابي كبير في تنمية الفهم العميق.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effect of Teaching Biology using the REACT strategy on developing deep understanding among second year secondary school female students.

المؤلفون [English]

  • Shrooq Alsulami
  • Ibtisam Al-Shehri
FACULY OF EDUATION KING ABDULAZIZ UNIVERSITY SAUDI ARABIA
المستخلص [English]

The research aimed to identify the effect of teaching biology using the REACT strategy in developing deep understanding among female students in the second year of secondary school. The research relied on the quasi-experimental approach, based on the design of two groups: experimental and control, and the research sample consisted of (41) female students in the second year of secondary school. In a middle and secondary school in Bani Yazid in Al-Laith Governorate, the research tool was built: a deep understanding test in the (Digestion and Endocrinology) unit of the biology course for the second year of secondary school, second semester The results of the research indicated that there is a statistically significant difference at the level (α = 0.05) between the arithmetic averages of the experimental group’s scores and the control group’s scores in the post-application of the deep understanding test among second-year secondary school female students, in favor of the experimental group, and that using the REACT strategy in teaching biology has A large impact on developing deep understanding. In light of this, the researcher presented a number of recommendations, the most prominent of which is adopting the REACT strategy in teaching biology at the secondary level. Because of its great positive impact on developing deep understanding.

الكلمات الرئيسية [English]

  • REACT strategy
  • deep understanding
  • teaching biology