دور تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تنمية المهارات النحوية في اللغة العربية لدى طلاب الجامعة من وجهة نظرهم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ المناهج وتعليم اللغة العربية المساعد ، قسم المناهج وطرق التدريس، كلية التربية، جامعة الملك سعود

2 أستاذ المناهج وتعليم اللغة العربية المساعد، قسم المناهج وطرق التدريس، كلية التربية، جامعة الملك سعود

3 بقسم اللغة العربية، كلية التربية، جامعة الأمير سطام بن عبد العزيز

4 Professor, Department of Psychology, College of Education, Prince Sattam bin Abdulaziz University

10.21608/edusohag.2025.404011.1760

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن دور تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تنمية المهارات النحوية في اللغة العربية لدى طلاب الجامعة من وجهة نظرهم، من خلال تطبيق مقياس مبني على مقياس ليكرت الخماسي لقياس أربعة محاور أساسية: مهارة بناء الجملة، مهارة الإعراب، مهارة التطبيق النحوي، ومهارة اكتشاف الأخطاء النحوية وتصويبها. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي، شارك فيها (657) طالباً وطالبة من جامعتي الملك سعود والأمير سطام بن عبد العزيز خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الجامعي 2024 – 2025م، تم اختيارهم بطريقة عشوائية طبقية، أظهرت النتائج أن المتوسط الحسابي العام للاستبانة بلغ (3.57) بدرجة استجابة عالية، مما يعكس الدور الإيجابي والفعال لتطبيقات الذكاء الاصطناعي في تطوير المهارات النحوية. جاءت مهارة الإعراب في المرتبة الأولى بمتوسط (3.68)، تليها مهارة التطبيق النحوي (3.62)، ثم مهارة اكتشاف الأخطاء النحوية وتصويبها (3.61)، بينما جاءت مهارة بناء الجملة في المرتبة الأخيرة بمتوسط (3.35) ودرجة متوسطة. وتشير هذه النتائج إلى فاعلية التطبيقات الذكية في تقديم دعم مباشر في المهارات التي تعتمد على قواعد إجرائية واضحة مثل الإعراب والتطبيق النحوي، في حين تواجه بعض التحديات في مهارات أكثر تعقيدًا وإبداعًا كمهارة بناء الجملة. تؤكد هذه النتائج أهمية تعزيز التكامل بين تقنيات الذكاء الاصطناعي والأساليب التعليمية التقليدية، وتطوير المحتوى الرقمي لزيادة فعالية هذه التطبيقات في دعم تعلم قواعد اللغة العربية. توصي الدراسة بتوسيع نطاق استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في التعليم الجامعي، وتقديم برامج تدريبية لأعضاء هيئة التدريس والطلاب لضمان تحقيق الفائدة القصوى منها.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Role of Artificial Intelligence Applications in Developing Arabic Grammar Skills among University Students from Their Perspective

المؤلفون [English]

  • حمود بن عبدالله الشهري حمود بن عبدالله الشهري 1
  • محمد بن عبدالله الشهري محمد بن عبدالله الشهري 2
  • اللغة العربية وآدابها آل صافي الدوسري 3
  • Mohamed Abdellatif 4
1 Assistant Professor of Curriculum and Arabic Language Instruction, Department of Curriculum and Instruction, College of Education, King Saud University
2 Assistant Professor of Curriculum and Arabic Language Instruction, Department of Curriculum and Instruction, College of Education, King Saud University
3 , Department of Arabic Language, College of Education, Prince Sattam bin Abdulaziz University
4 Professor, Department of Psychology, College of Education, Prince Sattam bin Abdulaziz University
المستخلص [English]

This study aimed to investigate the role of artificial intelligence (AI) applications in developing Arabic grammar skills among university students from their own perspective. A questionnaire based on a five-point Likert scale was designed to measure four core dimensions: sentence construction skills, parsing (I‘rāb) skills, grammatical application skills, and skills in detecting and correcting grammatical errors. The study employed the descriptive approach and involved 657 male and female students from King Saud University and Prince Sattam bin Abdulaziz University during the second semester of the 2024–2025 academic year. Participants were selected using a stratified random sampling method. The results revealed that the overall mean of the questionnaire responses was 3.57, indicating a high level of agreement, which reflects the positive and effective role of AI applications in enhancing grammar skills. Parsing skills ranked first with a mean of 3.68, followed by grammatical application skills (3.62), then error detection and correction skills (3.61), while sentence construction skills ranked last with a moderate mean of 3.35. These findings highlight the effectiveness of intelligent applications in supporting skills that rely on clear procedural rules, such as parsing and grammatical application, while some challenges persist in more complex and creative skills like sentence construction. The results underscore the importance of strengthening the integration between AI technologies and traditional teaching methods, as well as developing digital content to maximize the effectiveness of these applications in supporting the learning of Arabic grammar rules. The study recommends expanding the use of AI applications in higher education and providing training programs for faculty members and students to ensure optimal benefit.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Artificial Intelligence
  • Grammatical Skills
  • Parsing
  • Sentence Construction
  • University Students
  • Arabic Language Education