تقويم نواتج التعلّم في مجال القراءة لدى طلبة المرحلة المتوسطة وفق المستويات الإدراكية المقّرة من هيئة تقويم التعليم والتدريب من وجهة نظر معلمي لغتي الخالدة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية جامعة الملك خالد

10.21608/edusohag.2025.390528.1727

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية تقويم نواتج التعلّم لدى طلبة المرحلة المتوسطة في مجال القراءة وفق المستويات الإدراكية المقّرة من هيئة تقويم التعليم والتدريب من وجهة نظر معلمي لغتي الخالدة. ولتحقيق ذلك استخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي، وقام ببناء استبانة مكوّنة من (25) مؤشرًا موزعة في ثلاثة مجالات (المعرفة والفهم، والتطبيق، والاستدلال) لقياس نواتج التعلّم لدى طلبة المرحلة المتوسطة، وتحقّق الباحث من صدق الأداة وثباتها. وبعد إجراء التحليل الإحصائي توصلت الدراسة لجملة من النتائج، ومنها: إن تحقّق نواتج التعلّم في مجال القراءة لدى طلبة المرحلة المتوسطة في مستوى المعرفة والفهم، والتطبيق، والاستدلال وفق المستويات الإدراكية كانت بدرجة متوسطة حيث بلغ المتوسط الحسابي (1,982) وانحراف معياري (0,700). ولم تكشف النتائج وجود فرق ذي دلالة إحصائية في استجابات عينة الدراسة حول تقويم درجة تحقّق نواتج التعلّم في مجال القراءة لدى طلبة المرحلة المتوسطة وفق المستويات الإدراكية يعزى لمتغير الجنس. وفي ضوء هذه النتائج قدّم الباحث عددًا من التوصيات.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Evaluation of Learning Outcomes in the field of Reading for Middle School Students According to the Cognitive Levels Set by the Education and Training Evaluation Commission from the Perspectives of 'My Eternal Language' Teachers

المؤلف [English]

  • Mahmoud Alharbi
Faculty of education, King Khalid University
المستخلص [English]

The aim of the current study is to evaluate the learning outcomes in the field of reading for middle school students based on the cognitive levels set by the Education and Training Evaluation Commission, from the perspective of 'My Eternal Language' teachers. To achieve this, the researcher used the descriptive survey method and developed a questionnaire consisting of 25 indicators distributed across three domains (knowledge and understanding, application, and inference) to measure the learning outcomes of middle school students. The researcher also verified the validity and reliability of the instrument. After conducting the statistical analysis, the study reached a set of findings, including: The achievement of learning outcomes in reading for middle school students in the level of knowledge, understanding, application, and inference, according to the cognitive levels, was at a moderate level, with a mean score of (1.982) and a standard deviation of (0.700). The results did not reveal a statistically significant difference in the responses of the study sample regarding the evaluation of the degree of achievement of learning outcomes in reading for middle school students according to the cognitive levels, attributed to the gender variable. In view of these results, the researcher provided a set of recommendations.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Learning outcomes
  • reading
  • cognitive levels
  • middle school