فعالية برنامج تدريبي قائم على تحسين نوعية الحياة في تعزيز المهارات الحياتية لذوي الإعاقة الفكرية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية جامعة الطائف

10.21608/edusohag.2025.395549.1739

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية التعرف على فعالية برنامج تدريبي قائم على تحسين نوعية الحياة في تعزيز المهارات الحياتية لذوي الإعاقة الفكرية، تم استخدام المنهج شبه التجريبي القائم على مجموعتين في القياسين القبلي والبعدي، وتكون مجتمع الدراسة من جميع الأفراد ذوي الإعاقة الفكرية في مراكز التأهيل والرعاية في مدينة الطائف، وتكونت العينة من (30) فرد ضمن الفئة العمرية (10-16) سنة، بمتوسط (13) سنة، وانحراف معياري (2.43) تم تقسيمهم الى قسمين (15) مجموعة تجريبية و(15) مجموعة ضابطة، وقام الباحث بتصميم وتطبيق برنامج تدريبي قائم على تحسين نوعية الحياة في تعزيز المهارات الاجتماعية والشخصية الذاتية مكون من (10) جلسات لمدة شهر، وبعد جمع البيانات في القياسين القبلي والبعدي تم تطبيق تحليل التباين المشترك المتعدد (MANCOVA) (Multiple Analysis Of Covariance) وأظهرت النتائج وجود فعالية مرتفعة للبرنامج التدريبي في تحسين نوعية وتعزيز المهارات الحياتية، واستمرارية فعاليته بعد انتهاء التطبيق بشهر، وبناءً على ذلك تم وضع توصيات من ابرزها ضرورة الاهتمام بفئة ذوي الإعاقة الفكرية ورعايتهم وتحسين نوعية الحياة لديهم.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Efficient of a training program based on improving the quality of life in enhancing the life skills of people with intellectual disabilities

المؤلف [English]

  • Rasheed khuwayshan Lafi Algethami
Faculty of education Altaed University
المستخلص [English]

The current study aimed to identify the efficient of a training program based on improving the quality of life in enhancing the life skills of people with intellectual disabilities. The quasi-experimental approach based on two groups was used in the pre- and post-measurements. The study community consisted of all individuals with intellectual disabilities in rehabilitation and care centers in the city of Ta’if. The sample consisted of (30) individuals through age (10-16 years), by means (13) years and slandered deviations (2.43) who were divided into two sections: (15) experimental group and (15) control group. The researcher designed and implemented a training program based on improving the quality of life in enhancing social and personal self-skills consisting of (10) sessions for a month. After collecting data in the pre- and post-measurements, the multiple analysis of covariance (MANCOVA) was applied, the results showed a high efficient of the training program in improving the quality and enhancing life skills, and continues its efficiency after month.  Accordingly, recommendations were made, most notably the need to pay attention to and care for people with intellectual disabilities and improve their quality of life.

الكلمات الرئيسية [English]

  • : Quality of life
  • life skills
  • training program
  • people with intellectual disabilities