فعالية برنامج تدريبي قائم على الحيوية الذاتية في تحسين الصلابة المهنية ودافعية الإتقان لدى معلمي التلاميذ ذوي الإعاقة البصرية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية علوم ذوي الاحتياجات الخاصَّة جامعة بني سويف

2 قسم علم النفس التربوي كلية التربية جامعة كفر الشيخ

10.21608/edusohag.2025.407436.1766

المستخلص

هدف البحث إلى الكشف عن فعاليَّة برنامج تدريبي قائم على الحيويَّة الذاتيَّة في تحسين الصَّلابة المهنيَّة ودافعيَّة الإتقان لدى مُعلمي تلاميذ ذوي الإعاقة البصريَّة، وتكوَّنت عينة البحث من (28) معلمًا ومعلمةً بمدرسة النور للمكفوفين بمحافظة كفر الشيخ، وتراوحت أعمارهم الزمنيَّة ما بين (28,34-47,54) عامًا، بمتوسط عمر زمني قدره (37,94) عامًا، وانحراف معياري قدره (±1,19) عامًا، وتمَّ تقسيمهم إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية تكوَّنت من (14) معلمًا ومعلمةً، ومجموعة ضابطة تكوَّنت من (14) معلمًا ومعلمةً، واشتملت أدوات البحث على مقياس الحيويَّة الذاتيَّة، ومقياس الصَّلابة المهنيَّة، ومقياس دافعيَّة الإتقان، والبرنامج التدريبي القائم على الحيويَّة الذاتيَّة وجميعهم من إعداد الباحثيْن، واعتمد البحث المنهج شبه التجريبي، وباستخدام اختبار (ت) لدلالة الفروق بين المتوسطات المرتبطة وغير المرتبطة؛ توصَّل البحث إلى مجموعة من النتائج، أهمها: وجود فروقٍ دالَّة إحصائيًّا بين مُتوسطي درجات مُعلمي المجموعتين التجريبيَّة والضَّابطة في القياس البعدي على مقياسي الصَّلابة المهنيَّة ودافعيَّة الإتقان لصالح المجموعة التجريبيَّة، ووجود فروقٍ دالَّة إحصائيًّا بين مُتوسطي درجات مُعلمي المجموعة التجريبيَّة في القياس القبلي والبعدي على مقياسي الصَّلابة المهنيَّة ودافعيَّة الإتقان لصالح القياس البعدي، ووجود فروقٍ دالَّة إحصائيًّا بين مُتوسطي درجات مُعلمي المجموعة التجريبيَّة في القياس البعدي والتتبعي على مقياسي الصَّلابة المهنيَّة ودافعيَّة الإتقان لصالح القياس التتبعي؛ ممَّا يُشير إلى أن البرنامج التدريبي القائم على الحيويَّة الذاتيَّة ذو فعاليَّة في تحسين الصَّلابة المهنيَّة ودافعيَّة الإتقان لدى مُعلمي التلاميذ ذوي الإعاقة البصريَّة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of a training program based on self-vitality in improving professional Rigidity and Mastery Motivation among teachers of students with visual impairment

المؤلفون [English]

  • Iman Fathy Marai 1
  • Mohamed Abu alsoud 2
1 Faculty of Special Needs Sciences, Beni Suef University
2 Faculty of education Kafr Alsheikh University
المستخلص [English]

The research aimed to detect the effectiveness of a training program based on self-vitality in improving professional rigidity and mastery motivation among teachers of students with visual impairment, The research sample consisted of (28) teachers at Al-Nour School for the Blind in Kafr El-Sheikh, their age was between (28.34-47.54) years, with age mean (37.94) years, and a standard deviation (±1.19) years, divided into (2) equivalent groups: experimental group (14)  (male and female) teachers, and a control group (14) (male and female) teachers,  the research tools included the self-vitality scale, the professional hardness scale,  the mastery motivation scale, the training program based on self-vitality, all of them were prepared by / researchers, the research relied on the semi-experimental approach, and using (t) test to indicate the differences between the related and independent averages, the research reached a set of results, the most important are: there are statistically significant differences between the average scores of the experimental and control groups teachers in the post measurement on the professional rigidity and mastery motivation scales for the experimental group, and there are statistically significant differences between the average scores of the experimental group teachers in the pre- and post-measurement on professional rigidity and mastery motivation scales for post-measurement, and there are statistically significant differences between The average scores of the experimental group teachers in post and follow-up measurement on professional rigidity and mastery motivation scales for follow-up measurement, which indicates that the training program based on self-vitality is effective in improving professional rigidity and mastery motivation among teachers of students with visual impairment.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Self-Vitality
  • Professional Rigidity
  • Mastery Motivation
  • Teachers of Students with Visual Impairment