مناهج الدراسات الاجتماعية في عصر الذكاء الاصطناعي: رؤية تطويرية لمواجهة التحديات واستثمار الفرص

المؤلف

كلية التربية - جامعة سوهاج

المستخلص

يتناول هذا البحث دراسة تطوير مناهج الدراسات الاجتماعية في ضوء الذكاء الاصطناعي والتكنولوجيا الحديثة، يهدف البحث إلى استكشاف الفرص المتاحة لتوظيف التكنولوجيا في التعليم، والتحديات التي تعيق دمجها في المناهج، مع تقديم رؤية تطويرية شاملة. استخدم البحث المنهج الوصفي التحليلي، واعتمد على تحليل المحتوى، الاستبيانات، المقابلات، والوثائق الرسمية لجمع البيانات. أظهرت النتائج وجود فرص كبيرة لتعزيز التعلم المخصص، التفاعل الطلابي، وتنمية مهارات المواطنة الرقمية، إلى جانب تحديات تشمل الفجوة الرقمية، نقص تدريب المعلمين، ومحدودية الموارد. بناءً على ذلك، قدم البحث مجموعة توصيات عملية لتطوير المناهج، تشمل تحديث المحتوى، دمج التكنولوجيا، تدريب المعلمين، وتعزيز البعد القيمي والأخلاقي في التعليم.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Social Studies Curricula in the Age of Artificial Intelligence: A Developmental Vision to Address Challenges and Capitalize on Opportunities

المؤلف [English]

  • Khaled Abdel Latif Mohammed Imran
Faculty of Education, Sohag University
المستخلص [English]

This study examines the development of Social Studies curricula in light of artificial intelligence (AI) and modern technology. It aims to explore the opportunities provided by technology for enhancing education, identify the challenges hindering its integration into curricula, and propose a comprehensive developmental vision. The study employs a descriptive-analytical approach, relying on curriculum content analysis, questionnaires, interviews, and official documents to collect data. The results reveal significant opportunities to enhance personalized learning, student engagement, and digital citizenship skills, alongside challenges including the digital divide, insufficient teacher training, and limited resources. Based on these findings, the study provides a set of practical recommendations for curriculum development, including updating content, integrating technology, training teachers, and ensuring ethical and value-based education.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Social Studies curricula
  • artificial intelligence
  • digital education
  • opportunities and challenges
  • curriculum development