واقع توظيف المساعدات الرقمية الذكية في تدريس المقررات الإلكترونية لدي أعضاء هيئة التدريس بجامعة التقنية والعلوم التطبيقية بسلطنة عمان

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مساعد تكنولوجيا التعليم – قسم الدراسات التربوية بكلية التربية بالرستاق – جامعة التقنية والعلوم التطبيقية

2 أستاذ الأدب والنقد المساعد- قسم الدراسات التربوية بكلية التربية بالرستاق – جامعة التقنية والعلوم التطبيقية - سلطنة عمان

3 أستاذ مساعد علم النفس التربوي -قسم الدراسات التربوية بكلية التربية بالرستاق – جامعة التقنية والعلوم التطبيقية

4 أستاذ مساعد مناهج وطرق التدريس -قسم الدراسات التربوية بكلية التربية بالرستاق – جامعة التقنية والعلوم التطبيقية

5 قسم الدراسات التربوية - كلية التربية بالرستاق - جامعة التقنية والعلوم التطبيقية & قسم أصول التربية - كلية التربية - جامعة الفيوم

المستخلص

هدف البحث إلى الكشف عن واقع توظيف أعضاء هيئة التدريس بكلية التربية بجامعة التقنية والعلوم التطبيقية بالرستاق في سلطنة عمان للمساعدات الرقمية الذكية في تدريس المقررات الإلكترونية، مستخدمًا المنهج الوصفي. تكون مجتمع البحث من جميع أعضاء هيئة التدريس بالكلية، واختيرت عينة عشوائية شملت (33) عضوًا من مختلف التخصصات. ولجمع البيانات أُعدت استبانة بأربعة محاور: أنواع المساعدات الرقمية الذكية الأكثر استخدامًا، ومستوى توظيفها، وأوجه توظيفها، والصعوبات التي تواجه استخدامها. وأظهرت النتائج أن أكثر المساعدات استخدامًا كانت تطبيقات الذكاء الاصطناعي التوليدي مثل ChatGPT، تليها أدوات إعداد الاستبانات والمنصات التعليمية المدعومة بالذكاء الاصطناعي، بينما كان الأقل استخدامًا تطبيقات إدارة الفصول الذكية، ويُعزى ذلك إلى سهولة استخدامها وملاءمتها لاحتياجات التدريس الجامعي. كما أظهرت النتائج أن مستوى توظيف أعضاء هيئة التدريس للمساعدات الرقمية الذكية جاء منخفضًا في جميع الجوانب، بسبب حداثة هذه التطبيقات والحاجة لمزيد من التدريب والدعم المؤسسي، وأن الاستخدام يتركز لدعم الشرح والإيضاح بينما يقل توظيفها في تحليل النتائج أو إعداد الاختبارات الإلكترونية بسبب ضعف الخبرة الفنية ونقص التدريب. كما كشفت النتائج عن صعوبات أبرزها ضعف التدريب العملي وعدم تكامل الأدوات مع بيئة التعلم الإلكتروني ومحدودية الدعم الفني. وأوصى البحث بتوفير برامج تدريبية تخصصية أثناء الخدمة وتطوير البنية التحتية الرقمية وتحديث أنظمة التعلم الإلكتروني، إضافة إلى إجراء دراسات مستقبلية حول تصميم برامج تدريبية لتنمية كفايات أعضاء هيئة التدريس في استخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي وقياس أثرها على جودة التعليم والمخرجات الأكاديمية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The reality of employing smart digital assistants in teaching electronic courses among faculty members at the University of Technology and Applied Sciences in the Sultanate of Oman.

المؤلفون [English]

  • Hanan Hasan Ali Khalil 1
  • Sultan bin Said Al-Fazari 2
  • Asmaa Abd-Elkhalik Kamal 3
  • Asmaa Hasan Mohammed 4
  • ِAhmed Ramdan Khatiry 5
  • Mahmoud Omar Eid 5
1 Educational Studies Department - Rustaq College of Education - University of Technology and Applied Science
2 Educational Studies Department - Rustaq College of Education - University of Technology and Applied Science
3 Educational Studies Department - Rustaq College of Education - University of Technology and Applied Science
4 Educational Studies Department - Rustaq College of Education - University of Technology and Applied Science
5 Educational Studies Department - College of Education, University of Technology and Applied Science Rustaq, Sultanate of Oman; Foundations of Education Department - Faculty of Education, Fayoum University, Egypt.
المستخلص [English]

The study aimed to investigate the reality of employing smart digital aids by faculty members at the College of Education, University of Technology and Applied Sciences in Rustaq, Oman, in teaching electronic courses, using the descriptive method. The research population consisted of all faculty members at the college, and a random sample of (33) members from various specializations was selected. To collect data, a questionnaire was prepared covering four main axes: the most frequently used types of smart digital aids, the level of their employment, the ways they are utilized in teaching, and the difficulties encountered when using them. The results showed that the most used aids were generative artificial intelligence applications such as ChatGPT, followed by AI-supported survey tools and educational platforms, while smart classroom management applications were the least used. This is attributed to the ease of use, comprehensiveness, and direct suitability of these applications for university teaching needs compared to more specialized tools. The results also indicated that the level of faculty members’ employment of smart digital aids was low in all aspects due to the novelty of these applications in the university environment and the need for more training and institutional support. Usage was mainly focused on supporting explanation and clarification within classrooms, while their use was limited in areas such as analyzing students’ results and preparing electronic tests due to limited technical expertise and lack of targeted training. The results further revealed significant challenges facing faculty members in employing these aids, notably the lack of specialized practical training, poor integration of some tools with the e-learning environment, and limited technical support. Based on these results, the study recommended providing in-service specialized training programs focusing on the skills of employing smart digital aids in university education, developing the digital infrastructure, and updating e-learning systems to achieve greater integration with these aids. It also suggested conducting future studies on designing effective training programs to develop faculty members’ competencies in using AI technologies in university teaching and measuring their impact on education quality and academic outcomes.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Artificial Intelligence (AI)
  • Generative Artificial Intelligence (Generative AI)
  • Smart Digital Assistants
  • Online Courses