نموذج بنائي للعلاقات بين الطفو الأكاديمي والرشاقة المعرفية والطموح الأكاديمي لدى طلاب الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة السويس - كلية التربية - قسم علم النفس التربوي

المستخلص

إستهدف البحث الكشف عن أفضل نموذج سببي للعلاقة بين الطفو الأكاديمي والرشاقة المعرفية والطموح الأكاديمي لدى طلبة الجامعة ، بالإضافة الى تحديد مسار التأثيرات المباشرة وغير المباشرة بين متغيرات البحث : الطفو الأكاديمي والرشاقة المعرفية والطموح الأكاديمي ، كما هدف الكشف عن دلالة الفروق بين متوسطات درجات طلاب التخصصات العلمية والأدبية في متغيرات البحث ، و تكونت عينة البحث من ( 554 ) طالبا وطالبة بالمرحلة الجامعية بمتوسط عمر زمني (19.7) وإنحراف معياري ( 0.87) وقد إعتمد البحث الحالي على المنهج الوصفي الإرتباطي ، وتم تطبيق أدوات البحث المتمثلة في مقياس الطفو الأكاديمي لطلاب الجامعة إعداد:
(Piosang,2016) تعريب (الضوي وآخرون ، 2021) ، ومقياس الرشاقة المعرفية ، مقياس الطموح الأكاديمي(
لطلاب الجامعة إعداد الباحثة وبمعالجة البيانات إحصائياً بإستخدام أسلوب تحليل المسار وإختبار(ت) الإحصائي أسفرت النتائج عن وجود تأثيرات موجبة ( غير مباشرة ) وكلية دالة إحصائياً للطموح الأكاديمي كمتغير مستقل في أبعاد الطفو الأكاديمي كمتغير تابع من خلال أبعاد الرشاقة المعرفية  كمتغير وسيط ، كما أظهرت النتائج تأثيرات مباشرة لأبعاد الرشاقة المعرفية ( كمتغير مستقل ) في أبعاد الطفو الأكاديمي كتغير تابع  ، كما كشفت النتائج التأثير المباشر للطموح الأكاديمي في أبعاد الطفو الأكاديمي ، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات طلاب التخصص العلمي والأدبي في أبعاد الرشاقة المعرفية والطموح الأكاديمي وأبعاد الطفو الأكاديمي عدا بعد ( إدارة الضغوط الأكاديمة ) كانت الفروق لصالح طلاب التخصص الأدبي ، وبعد ( فاعلية الذات ) كانت الفروق لصالح طلاب التخصص العلمي . وتم مناقشة النتائج وتفسيرها في ضوء الدراسات السابقة والإطار النظري مع تقديم عدد من التوصيات والبحوث المقترحة.    

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A structural model of relationships between Academic Buoyancy, Cognitive Agility, and Academic Ambition among university students

المؤلف [English]

  • Neama Abd elsalam Mohamed Hassan Hassan
Educational psychology department faculity of education , Suez university
المستخلص [English]

The research aimed to reveal the best causal model for the relationship between academic  Buoyancy, cognitive agility, and academic ambition among university students, in addition to identify the path of direct and indirect effects between the research variables: academic Buoyancy, cognitive agility, and academic ambition. It also aimed to reveal the significance of the differences between the average scores of science and Arts students in the research variables. The research sample consisted of 554 undergraduate students with an average age of 19.7 and a standard deviation of 0.87. The current research relied on the descriptive correlational approach, and the research tools applied were the academic Buoyancy scale for university students prepared by ( Piosange , 2016 ) , translate  by
((Al-Duwei et al., 2021)), the Cognitive Agility Scale, and the Academic Ambition Scale for University Students , prepared by the researcher . Statistical data analysed using path analysis and the T-Test. The results revealed positive effects (indirect) and statistically significant effects of academic ambition as an independent variable on the dimensions of academic Buoyancy as a dependent variable through the dimensions of cognitive agility as a mediating variable. The results also showed direct effects of the dimensions of cognitive agility (as an independent variable) on the dimensions of academic Buoyancy as a dependent variable. The results also revealed the direct effect of academic ambition on academic Buoyancy dimensions, and the absence of statistically significant differences between the average scores of science and arts students in the dimensions of cognitive agility, academic ambition, and academic Buoyancy dimensions, except for (academic stress management), where the differences were in favour of arts students, and after (self-efficacy), where the differences were in favour of science students. The results were discussed and interpreted in light of previous studies and the theoretical framework

الكلمات الرئيسية [English]

  • Academic Buoyancy
  • Cognitive Agility
  • Academic ambition
  • university students