نموذج تدريسي مقترح قائم على التعلم الرقمي في تدريس علم النفس لتنمية مهارات التفكير التكيفي والعدالة النفسية لدى طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المناهج وطرق التدريس- كلية التربية- جامعة الفيوم

المستخلص

تمثلت مشكلة البحث في ضعف مهارات التفكير التكيفي،  والعدالة النفسية لدى طلاب المرحلة الثانوية،  والذي اتضح في غياب استخدام الاستراتيجيات والنماذج التدريسية المناسبة لتنميتها والارتقاء بها لدى المتعلمين، وهدف البحث إلى قياس فاعلية نموذج تدريسي مقترح قائم على التعلم الرقمي في تدريس علم النفس لتنمية مهارات التفكير التكيفي والعدالة النفسية لدى طلاب المرحلة الثانوية، وقد  اعتمد البحث على كل من المنهج الوصفي لعرض الإطار النظري وبناء أدوات البحث والمنهج التجريبي في إجراء تجربة البحث؛ حيث تضمن التصميم التجريبي للبحث مجموعتين؛ إحداهما تجريبية (44) طالبة، والأخرى ضابطة (44) طالبة من طالبات الصف الثاني الثانوي، وللوصول إلى حل مشكلة البحث تم اتباع مجموعة من الخطوات لعل من أهمها: إعداد قائمة بمهارات التفكير التكيفي، وقائمة بأبعاد العدالة النفسية، كما تم إعداد دليل المعلم وفق النموذج التدريسي المقترح القائم على التعلم الرقمي، وكذلك كتيب نشاط الطالب، ولقياس فاعلية النموذج التدريسي المقترح القائم على التعلم الرقمي تم إعداد أدوات القياس والتي تمثلت في: اختبار مهارات التفكير التكيفي، ومقياس العدالة النفسية، وقد تم تطبيق أداتي البحث تطبيقًا قبليًا على المجموعتين التجريبية والضابطة، ثم تدريس موضوعات الوحدة المعدة وفقًا للنموذج التدريسي المقترح القائم على التعلم الرقمي، ثم تمت إعادة تطبيق الأداتين على المجموعتين التجريبية والضابطة تطبيقًا بعديًا ورصدت النتائج وتم معالجتها إحصائيا، وتوصلت نتائج البحث إلى: وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة لاختبار مهارات التفكير التكيفي ومقياس العدالة النفسية لصالح طالبات المجموعة التجريبية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار مهارات التفكير التكيفي ومقياس العدالة النفسية لصالح التطبيق البعدي؛ ووجود علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية بين درجات طالبات المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التفكير التكيفي ومقياس العدالة النفسية، وبحساب نسبة الكسب المعدل البلاك، ودلالتها أكدت النتائج أن النموذج التدريسي المقترح القائم على التعلم الرقمي يتصف بدرجة كبيرة من الفاعلية في تنمية مهارات التفكير التكيفي والعدالة النفسية لدى طالبات المجموعة التجريبية، وعليه فقد قدم البحث مجموعة من التوصيات كان من أهمها: تدريب معلمي علم النفس على استخدام استراتيجيات التعلم الرقمي في تدريس مفاهيم علم النفس بصورة تدمج بين المحتوى المعرفي والمهارات النفسية، إتاحة فرص للطلاب للمشاركة في مواقف تعلم افتراضية تنمي مهارات التفكير التكيفي،  وتعزز مشاعر الإنصاف والعدالة النفسية من خلال التفاعل مع مواقف حياتية محاكية للواقع، كما جاء في مقترحاته: نموذج تدريسي مقترح قائم على التعلم الرقمي في تدريس علم النفس لتنمية مهارات التفكير الأخلاقي والبراعة النفسية لدى طلاب المرحلة الثانوية، برنامج مقترح في علم النفس قائم على التعلم الرقمي لتنمية الذكاء الانفعالي والمواطنة الرقمية لدى طلاب شعبة علم النفس كلية التربية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A Suggested Teaching Model Based on Digital Learning in Teaching Psychology for Developing Adaptive Thinking Skills and Psychological Justice of Secondary

المؤلف [English]

  • amira semida
قسم المناهج وطرق التدريس- كلية التربية- جامعة الفيوم
المستخلص [English]

    The research problem was represented in the weakness of adaptive thinking skills and psychological justice among secondary school students, which was evident in the absence of the use of appropriate teaching strategies and models to develop and advance them among learners.
    The aim of the research was to measure the effectiveness of a suggested teaching model based on digital learning in teaching psychology to develop adaptive thinking skills and psychological justice among secondary school students. The research depended on both the descriptive method to present the theoretical framework and design research instruments as well as the experimental approach to conduct the research experiment. The experimental design of the research included two groups; one experimental (44) female students, and the other control (44) female students enrolled in the second year of secondary school.
      To reach a solution to the research problem, a set of steps were followed, perhaps the most important of which were: preparing a checklist of adaptive thinking skills, and a checklist of dimensions of psychological justice. A teacher’s guide was also prepared according to the suggested teaching model based on digital learning, as well as a student activity booklet. To measure the effectiveness of the suggested teaching model based on digital learning, measurement instruments were prepared, which were: an adaptive thinking skills test, and a psychological justice scale. The two research instruments were pre administered to the experimental and control groups, then the unit topics prepared according to the suggested teaching model based on digital learning were taught. Then the two instruments were post administered to the experimental and control groups, and the results were monitored and processed statistically.
     The research results showed that there were statistically significant differences between mean scores of the experimental group and control group students in the adaptive thinking skills test and the psychological justice scale in favor of the experimental group students, and there were statistically significant differences between mean scores of the experimental group students in the pre- post administrations of the adaptive thinking skills test and the psychological justice scale in favor of the post-administration. Also, there was a statistically significant positive correlation between the scores of the experimental group students in the post-application of the adaptive thinking skills test and the psychological justice scale. By calculating the percentage of adjusted gain and its significance, the results confirmed that the suggested teaching model based on digital learning is highly effective in developing adaptive thinking skills and psychological justice among the experimental group students.
   As a result, the research presented a set of recommendations, the most important of which were: training psychology teachers in using digital learning strategies to teach psychology concepts in a way that integrates cognitive content and psychological skills, providing opportunities for students to participate in virtual learning situations that develop adaptive thinking skills, and enhancing feelings of fairness and psychological justice through interaction with life situations that simulate reality. It is also suggested: a suggested teaching model based on digital learning in teaching psychology to develop ethical thinking skills and psychological prowess among secondary school students, a suggested program in psychology based on digital learning to develop emotional intelligence and digital citizenship among students of the Psychology Department in the College of Education.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Digital learning
  • Teaching Psychology
  • adaptive thinking
  • psychological justice