إمكانية عوامل التذكر السمعي والبصرى في التنبؤ بمهارة تعلم اللغة عن طريق قراءة الشفاه لدى التلاميذ المعاقين سمعيا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية - جامعة سوهاج

المستخلص

يحاول البحث الحالى الكشف عن امكانية عوامل التذكر السمعى والبصرى متمثلة فى( تذكر الكلمات الشفوى ، تمييز الأصوات ،الربط بين الصورة والكلمة ، تذكر الجمل)  فى التنبؤ بمهارة تعلم اللغة عن طريق الشفاة ( الدرجة الكلية ) ، تكونت عينة الدراسة من 62 تلميذا وتلميذة  بسوهاج تراوحت أعمارهم بين 11-12عاماً، بمتوسط عمر زمنى قدرة 5 ,11عاما تم تقسيمهم الى مجموعتين ، المجموعة الأولى تضم  32 تلميذا وتلميذة من التلاميذ الصم تتراوح درجة فقد السمع لديهم ( 80ـ 90) ديسيبل ، والمجموعة الثانية وتضم 30 تلميذا وتلميذة من التلاميذ ضعاف السمع تتراوح مابين (  40 ـ 50) ديسيبل. شملت أدوات الدراسة بطارية الاختبارات المعرفية العاملية لعوامل التذكر السمعى والبصرى . اعداد French , J.W., & Harman , H.H, )  و اختبار مهارة القراءة عن طريق الشفاه ، تصميم الباحثة  وتوصلت الدراسة الى النتائج الآتية:
وجود معاملات إرتباط بين عــوامل الــــتذكر السمعى والبصرى وابعاد مهارة القراءة الشفوية وهى تسمية الكلمات ،  تهجى الكلمة ،التعرف على المترادفات والمتضادات ، فهم النص والتعبير عنه لدى عينة الدراسة الكلية ، وجود فروق دالة ذات دلالة احصــائية عند مســتوى ( 0.01) بين التلاميذ الــصم وضعاف السمع فى عوامل  تذكر  الكلمات الشفوى ،  تمييزالأصوات  ،  تذكر الجمل   لصالح مجموعة ضعاف السمع بينما فى عوامل التشــــابه والتضاد ، تهجى الكلمات  ، الربط بين  الصورة والكلمة  فلم توجد فروق بين درجات الصم وضعاف السمع.
الميل نحو القراءة عن طريق الشفاه =  47,65 + 1,229 × ( تذكر الكلمات ) + 0,663 × )  تمييز الأصوات ) + 0,814  × ( الربط بين الصورة والكلمة ) + 0,345  × ( تذكر الجمل ) .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Possibility of Auditory and Visual Memory Factors in predicting Language Learning skill through Lip-Reading among Hearing-Impaired Students.

المؤلف [English]

  • Awaatef Mohammed Mohammed Hassanein
Faculty of Education - Sohag University
المستخلص [English]

The current research attempts to reveal the Possibility of Auditory and Visual Memory Factors represented in (oral word recall, sound discrimination, Picture -word association, and sentences recall) in predicting language learning skill through lips (total score), The sample consisted of 62 students (males and females) from Sohag, aged between 11 and 12 years, with a mean age of 11.5 years. Participants were divided into two groups: the first group include 32 deaf students with hearing loss ranging from 80 to 90 decibels, while the second group include 30 students with moderate hearing impairment ranging between 40 and 50 decibels. The study included the Cognitive Battery of Auditory and Visual Memory Factors prepared by (French. J. W., & Harman, H.H) and and the Lip-Reading Skill Test prepared by the researcher. The study reached the following results:
The presence of significant correlations between auditory and visual memory factors and the dimensions of oral reading skill, which include word naming, word spelling, recognition of synonyms and antonyms, and comprehension and expression of texts within the total sample. Moreover, statistically significant differences were found at the 0.01 level between the deaf and hard-of-hearing groups in oral word recall, sound discrimination, and sentences recall, favouring the hard-of-hearing group. However, no significant differences were detected between the groups concerning the factors of synonym-antonym recognition, word spelling, or picture-word association.
 The tendency toward Lip-reading tendency = 47.65 + 1.229 × (Word Recall) + 0.663 × (Sound Discrimination) + 0.814 × (Picture-Word Association) + 0.345 × (Sentences Recall).