نموذج بنائي للعلاقات بين الذكاء الروحي والصلابة الأكاديمية والدافعية للإنجاز لدى عينة من طلاب الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المعهد العالى للخدمة الاجتماعية بالإسكندرية

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى الكشف عن النموذج البنائي للعلاقات السببية بين الذكاء الروحي والصلابة الأكاديمية والدافعية للإنجاز لدى عينة من طلاب الجامعة, والتحقق من وجود فروق في متغيرات البحث وفقًا للمتغيرات الديموجرافية: النوع الاجتماعي (ذكر/ أنثى), ومستوى التحصيل الدراسي (مرتفع/ منخفض), وكذلك التحقق من أن النموذج البنائي يفسر التأثيرات المباشرة وغير المباشرة بين المتغيرات. ولقد أجري البحث على عينة قوامها (369) طالبًا وطالبة بالمعهد العالي للخدمة الاجتماعية بالإسكندرية, طبق عليهم قائمة التقرير الذاتي للذكاء الروحي, ومقياس الصلابة الأكاديمية, ومقياس الدافعية للإنجاز. وأسفرت النتائج عن: وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيًا بين جميع أبعاد الذكاء الروحي ومجموعها الكلى وأبعاد الصلابة الأكاديمية ومجموعها الكلى, وأبعاد الدافعية للإنجاز ومجموعها الكلى, كما أظهرت النتائج فروقًا دالة إحصائيًا في الذكاء الروحي تبعًا لاختلاف النوع (ذكر/ أنثى) لصالح الإناث, وفروقًا دالة إحصائيًا في متغيرات البحث تبعًا لاختلاف مستوى التحصيل الدراسي (مرتفع/ منخفض) لصالح ذي التحصيل المرتفع. وأخيرًا وجود تأثير وساطة معنوية للصلابة الأكاديمية في العلاقة بين الذكاء الروحي والدافعية للإنجاز, إذ كان التأثير غير المباشر (من خلال الصلابة الأكاديمية) دالًا إحصائيًا. وفى ضوء ذلك قدمت الباحثة مجموعة من التوصيات والبحوث المقترحة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Structural model of relationships between spiritual intelligence and academic hardiness and achievement motivation in a sample of university students.

المؤلف [English]

  • Entsar Ibrahim Shaban Ibrahim
Higher Institute of Social Work in Alexandria
المستخلص [English]

The current research aims to reveal the structural model of causal relationships. between spiritual intelligence, academic hardiness, and achievement motivation in a sample of university students, and to verify the existence of differences in The research was done variables according to the demographic variables: gender (male/female), and level of academic achievement (high/low), as well as to verify the structural model that explains the direct and indirect effects between the variables. The research was done was conducted on a sample of (369) male and female students at the Higher Institute of Social Work in Alexandria. The self-report list of spiritual intelligence, the academic hardiness scale, and the achievement motivation scale were applied to them.The results showed: There is a statistically significant positive correlation between all dimensions of spiritual intelligence and their total sum, the dimensions of academic hardiness and their total sum, and the dimensions of achievement motivation and their total sum. The results also showed statistically significant differences in spiritual intelligence according to gender (male/female) in favor of females, and statistically significant differences in The research was done variables according to the level of academic achievement (high/low) in favor of those with high achievement. Finally, the results revealed a significant mediating effect of academic hardiness on the relationship between spiritual intelligence and achievement motivation, with the indirect effect (through academic hardiness) being statistically significant. In light of this, the researcher presented a set of recommendations and proposed research.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Spiritual Intelligence
  • Academic Hardiness
  • Achievement Motivation
  • University Students
  • Structural Model