فعالية العلاج المرتكز على التعاطف مع الذات في خفض الاجترار النقدي الذاتي الأكاديمي لدى طالبات الجامعة المتعثرات أكاديميًا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة القصيم ـ كلية اللغات والعلوم الانسانية ـ المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على فعالية العلاج المرتكز على التعاطف مع الذات في خفض  الاجترار النقدي الذاتي الأكاديمي لدى طالبات الجامعة المتعثرات أكاديميًا، وتكونت عينة الدراسة من (14) طالبة من اللاتي لديهن مستوى مرتفع في الاجترار النقدي الذاتي الأكاديمي، وبلغ متوسط أعمارهن الزمنية (21,10) سنة، وانحراف معياري قدره (1,21)، وتم تقسيمهن بشكل عشوائي إلى مجموعتين: تجريبية وعددها (7) طالبات، وضابطة وعددها (7) طالبات، واستخدمت الدراسة مقياس الاجترار النقدي الذاتي الأكاديمي (من إعداد: الباحثة)، والبرنامج المرتكز على التعاطف مع الذات (من إعداد: الباحثة) والذي اشتمل على (16) جلسة تضمنت فنيات عديدة، وأنشطة متنوعة. وأشارت النتائج إلى فعالية العلاج المرتكز على التعاطف مع الذات في خفض الاجترار النقدي الذاتي الأكاديمي لدى عينة الدراسة، وذلك من خلال دلالة الفروق بين متوسطي رتب درجات العينة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي، والبعدي والتتبعي على مقياس الاجترار النقدي الذاتي الأكاديمي، وبين متوسطي رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي. وتم تفسير النتائج في ضوء الإطار النظري للدراسة ودراساتها السابقة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of self-compassion-focused therapy in reducing academic self-critical rumination among under underachieving female university students

المؤلف [English]

  • Mona Mostafa Farghly Morsy
Qassim university . Collage of languages and Human Sciences. kingdom of saudi Arabia
المستخلص [English]

The study aimed to examine the effectiveness of self-compassion-focused therapy in reducing academic self-critical rumination among under underachieving female university students. The study sample consisted of 14 students with high levels of academic self-critical rumination, with a mean age of 21.071 years and a standard deviation of 1.206. The participants were randomly assigned to two groups: an experimental group (n = 7) and a control group (n = 7). The study employed the Academic Self-Critical Rumination Scale (developed by the researcher) and the Self-Compassion-Based Program (developed by the researcher), which consisted of 16 sessions incorporating various techniques and activities. The results indicated the effectiveness of self-compassion- focused therapy in reducing academic self-critical rumination among the study sample, as evidenced by significant differences between the mean rank scores of the experimental group in the pre- and post-measurements, as well as between the post- and follow-up measurements on the Academic Self-Critical Rumination Scale. Furthermore, significant differences were found between the mean rank scores of the experimental and control groups in the post-measurement. The findings were interpreted in light of the study’s theoretical framework and previous research.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Self
  • Compassion
  • Focused Therapy
  • Academic Self
  • critical Rumination underachieving female students