الخصائص السيكومترية لمقياس الدافعية الأكاديمية لدى طلاب الجامعة بالبيئة السعودية وعلاقتها بالطفو الأكاديمي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 Department of Psychology, College of Education, Prince Sattam bin Abdulaziz University, Kingdom of Saudi Arabia

2 كلية التربية بالدقهلية، جامعة الأزهر، مصر

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى بناء مقياس للدافعية الأكاديمية والتحقق من خصائصه السیكومتریة، والتعرف على العلاقة بينه وبين الطفو الأكاديمي. شارك في البحث (422) طالبًا وطالبة من جامعة الأمير سطام بن عبد العزيز؛ بهدف التحقق من الخصائص السيكومترية للمقياس، بينما شارك (245) طالباً وطالبة من نفس الجامعة؛ بهدف التعرف على العلاقة بين الدافعية الأكاديمية والطفو الأكاديمي، وتمثلت أدوات البحث في مقياس الدافعية الأكاديمية ومقياس الطفو الأكاديمي، واعتمد الباحث في تحليل البيانات على الأساليب الإحصائية الآتية: التحليل العاملي الاستكشافي، التحليل العاملي التوكيدي، معامل ألفا كرونباخ، معامل ارتباط بيرسون. وكشفت نتائج البحث عن: وجود ثلاث مكونات للدافعية الأكاديمية في البيئة السعودية هي: الدافعية المستقلة والدافعية المضبوطة واللادافعية كما تميز المقياس بقدر عالٍ من الصدق والاتساق الداخلي والثبات، كما توصلت نتائج البحث أيضاً إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة احصائيًا بين الدافعية الأكاديمية والطفو الأكاديمي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Psychometric Properties of the Academic Motivation Scale among University Students in the Saudi Context and Its Relationship to Academic Buoyancy

المؤلفون [English]

  • Mohamed Abdellatif 1
  • Muhammad Ali Nimatullah 2
1 Department of Psychology, College of Education, Prince Sattam bin Abdulaziz University, Kingdom of Saudi Arabia
2 Faculty of Education, Dakahlia, Al-Azhar University, Egypt
المستخلص [English]

The present study aimed to develop a scale for measuring academic motivation and to verify its psychometric properties, as well as to explore the relationship between academic motivation and academic buoyancy. The first study involved a sample of 422 male and female students from Prince Sattam bin Abdulaziz University to assess the psychometric properties of the academic motivation scale. The second study included 245 students from the same university and aimed to examine the relationship between academic motivation and academic buoyancy. The research instruments consisted of the Academic Motivation Scale and the Academic Buoyancy Scale. Data was analyzed using the following statistical methods: Exploratory Factor Analysis (EFA), Confirmatory Factor Analysis (CFA), Cronbach’s Alpha Coefficient, and Pearson’s Correlation Coefficient. The findings revealed that academic motivation in the Saudi context comprises three components: autonomous motivation, controlled motivation, and amotivation. The scale demonstrated high levels of validity, internal consistency, and reliability. Moreover, the results indicated a statistically significant positive correlation between academic motivation and academic buoyancy.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Psychometric properties
  • academic motivation
  • academic buoyancy
  • university students