تقييم درجة امتلاك معلمي التربية الخاصة للكفايات المعرفية لاستراتيجيات التكامل الحسي وتطبيقهم لها مع الطلبة ذوي اضطراب طيف التوحد في عمان

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة البلقاء التطبيقية

2 الكلية الجامعية العربية للتكنولوجيا (كلية المجتمع العربي )

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تقييم درجة امتلاك معلمين التربية الخاصة  للكفايات المعرفية لاستراتيجيات التكامل الحسي وتطبيقهم لها مع الطلبة ذوي اضطراب طيف التوحد. لتحقيق أهدف الدراسة تم تطوير أداتين للدراسة وتم التأكد من دلالات الصدق والثبات لهما، وتكونت عينة الدراسة من 100 معلم ومعلمة (40 معلم و60 معلمة) يتعاملون مع الطلبة ذوي اضطراب طيف التوحد، وتم اختيارهم بطريقة العينة القصدية.
وأشارت نتائج الدراسة أن مستوى امتلاك معلمي التربية الخاصة للكفايات المعرفية  جاء بمستوى مرتفع كما أظهرت النتائج ايضا ان مستوى تطبيق معلمين التربية الخاصة لاستراتيجيات التكامل الحسي في مراكز التوحد في عمان جاءت بدرجة مرتفعة  واظهرت النتائج الى عدم وجود فروق  في مستوى امتلاك المهارات المعرفية بين المعلمين يعود لمستوى الخبرة  والجنس والمؤهل التعليمي.
التوصيات : توصي الدراسة الى تشجيع البحث المستمر في مجال التكامل الحسي لتطوير استراتيجيات جديدة وفعالة للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد في مراكز التربية الخاصة .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Assessing the Degree to which Special Education Teachers Possess Cognitive Competencies in Sensory Integration Strategies and Their Application with Students with Autism Spectrum Disorder in Amman

المؤلفون [English]

  • Abdellatif ALramamneh 1
  • Raafat Al-Shabli 2
1 Al- Balqa' Applied University
2 Arab University College of Technology (Arab Community College)
المستخلص [English]

The study aimed to assess the degree to which special education teachers possess cognitive competencies in sensory integration strategies and their application with students with Autism Spectrum Disorder (ASD) in Amman. To achieve the study’s objectives, two instruments were developed, and their validity and reliability were confirmed. The study sample consisted of 100 male and female teachers (40 males and 60 females) dealing with students with ASD, selected using a purposive sampling method.
The results indicated that the level of cognitive competencies possessed by special education teachers in sensory integration strategies was high. The findings also showed that the level of application of these strategies in autism centers in Amman was high. Furthermore, the results indicated that there were no statistically significant differences in the level of cognitive competencies based on gender, years of experience, or academic qualification.
Recommendations:
The study recommends encouraging continued research in the field of sensory integration to develop new and effective strategies for children with Autism Spectrum Disorder in special education centers.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Sensory Integration Strategies
  • Special Education Teachers
  • Students with Autism Spectrum Disorder