المضامين التربوية في الموعظة على الجبل وتطبيقاتها

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية التربية جامعة الفيوم

2 قسم أصول التربية - كلية التربية - جامعة الفيوم

المستخلص

استهدفت الدراسة الحالية الكشف عن المضامين التربوية الواردة في الموعظة على الجبل للسيد المسيح (عليه السلام)، وبيان القيم والمبادئ التربوية التى تقدمها، وكيف يمكن الاستفادة منها فيما يوجه السلوك ويبني شخصية الإنسان.وقد استخدم الباحثان المنهج الوصفي وأسلوب تحليل المضمون الكيفي، ويمثل مجتمع الدراسة الإصحاحات من الخامس إلى السابع من إنجيل متى (الكتاب المقدس العهد الجديد). وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها: الموعظة على الجبل تعد من أهم وأشمل الخطب التي قدمها السيد المسيح، حيث جمعت بين التعليم الروحي والأخلاقي والاجتماعي. كما أظهرت الدراسة أن الموعظة على الجبل حكمها عدة توجهات أساسية وهي مخاطبة العقل والوجدان معًا، واستخدام القدوة كنموذج للسلوك الإنساني، واستخدام التشويق في الوعظ والتدرج في تعديل السلوك، واستخدام الأمثال والتصوير البلاغي، وعرض المتقابلات لإثارة التفكير. وتضمنت الموعظة على الجبل جملة من المضامين التربوية أهمها: ترسخ عديد من القيم الأخلاقية والاجتماعية والروحية ( الوداعة – التواضع – الرحمة- الصدق – التسامح – ضبط النفس – احترام الآخر حتى في الاختلاف والعداوة - حفظ السلام وحل النزاعات الاجتماعية - السرية والإخلاص في العبادة دون رياء - الاتكال الروحي وتأكيد الثقة في عناية الله). الهدف التربوي هو بناء ضمير الإنسان والربط بين القول والفعل. ويمكن الخروج من الموعظة بعدد من المبادئ التربوية وأهمها : (التربية بالقدوة – تربية القلب- التربية النقدية – تربية الحرية - تربية الضمير) التى تتقاطع مع النظريات التربوية الحديثة. وخلصت الدراسة إلى أنه يمكن الاستفادة من هذه المضامين في المؤسسات النظامية كالمدرسة وغير النظامية كمدارس التربية الكنسية، سواء في التعليم العام أو التعليم الكنسي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Educational Implications in the Sermon on the Mount and Their Applications

المؤلفون [English]

  • yosief mahmoud 1
  • vivian fathi 2
1 Department of fundamentals of education - faculty of education - fayoum university
2 Department of Fundamentals of Education - Faculty of Education - Fayoum University
المستخلص [English]

The present study aimed to uncover the educational implications embedded in the Sermon on the Mount delivered by Jesus Christ (peace be upon him), to identify the values and pedagogical principles it conveys, and to explore how these can be employed in guiding behavior and shaping human character. The researchers employed the descriptive method and qualitative content analysis. The study population consisted of chapters 5 to 7 of the Gospel of Matthew (New Testament, Holy Bible).
The study reached several key findings, most notably that the Sermon on the Mount is among the most significant and comprehensive discourses delivered by Jesus Christ, as it integrates spiritual, moral, and social instruction. The findings also revealed that the Sermon was governed by several core orientations: it addressed both reason and emotion, employed role modeling as a behavioral guide, utilized rhetorical techniques to engage the listener and gradually modify conduct, made frequent use of parables and vivid imagery, and presented contrasts to provoke critical thinking. The Sermon on the Mount encompasses a wide range of educational themes, chiefly promoting numerous ethical, social, and spiritual values such as: meekness, humility, mercy, honesty, forgiveness, self-control, respect for others even in conflict or enmity, peacemaking and conflict resolution, sincerity and humility in worship without ostentation, spiritual reliance, and trust in God's providence. The overarching pedagogical objective is the formation of human conscience and the alignment of word and deed. From the Sermon, several key educational principles can be derived—most notably: education by example, education of the heart, critical pedagogy, moral conscience education, and the pedagogy of freedom—all of which intersect with modern educational theories. The study concluded that these themes can be utilized in both formal institutions such as school , and non-formal ones, such as Sunday schools (or Church-based education schools), whether in general education or religious education.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Educational implications
  • Sermon on the Mount
  • Educational application