تَعَفُّن الدماغ في العصر الرقمي: التهديد الصامت لعقول الأطفال والمراهقين- مراجعة نفسية-تربوية حول التدهور المعرفي وآليات الوقاية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم علم النفس التربوي-كلية التربية -جامعة كفر الشيخ

2 أستاذ ورئيس قسم علم النفس التربوي كلية التربية - جامعة كفر الشيخ

المستخلص

أدى الانتشار السريع والمستمر للأجهزة الإلكترونية ووسائط التواصل الاجتماعي في العصر الرقمي إلى زيادة اعتماد الأطفال والمراهقين على هذه الأدوات في حياتهم اليومية، الأمر الذي أثار اهتمام الباحثين في دراسة التأثيرات النفسية والمعرفية للبيئة الرقمية على الناشئة. تهدف هذه الورقة البحثية إلى تقديم مراجعة نفسية–تربوية شاملة لمفهوم «تعفن الدماغ الرقمي» (Brain Rot)، مع التركيز على شرح طبيعة الظاهرة وأهميتها في سياق الاستخدام المكثف للتكنولوجيا وتأثيرها على القدرات المعرفية والنفسية للأطفال والمراهقين. كما تتناول الورقة الأعراض المرتبطة بالظاهرة ودورها في تفسير التدهور المعرفي المحتمل، بالإضافة إلى مناقشة التحولات الثقافية والنفسية والتربوية المصاحبة لها، موضحة أثرها على التعلم والسلوك الاجتماعي وما ينتج عنها من تحديات تربوية وتعليمية. كما تعرض الورقة أبعاد تعفن الدماغ الرقمي بشكل مفصل. وفي الختام، تقدم الورقة مجموعة من الآليات الوقائية والاستراتيجيات المقترحة، بهدف الحد من آثار الظاهرة وتعزيز الوعي الرقمي لدى الأطفال والمراهقين حول المخاطر المرتبطة بالبيئة الرقمية. يسهم هذا الطرح في تقديم إطار شامل ومتكامل للباحثين والمربين لفهم الظاهرة بصورة علمية دقيقة، مع التأكيد على أهمية تطبيق الإجراءات الوقائية لضمان نمو معرفي واجتماعي ونفسي صحي للأجيال القادمة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Brain Rot in the Digital Age: The Silent Threat to Children’s and Adolescents’ Minds – A Psycho-Educational Review of Cognitive Decline and Preventive Strategies

المؤلفون [English]

  • Amal Zayed 1
  • Hosni Zakaria Al-Sayed Al-Najjar 2
1 Dept. of Educational psychology, college of Education, Kafrelsheikh University. Egypt.
2 Professor and Head of the Department of Educational Psychology Faculty of Education - Kafrelsheikh University
المستخلص [English]

The rapid and continuous expansion of digital devices and social media in the digital age has led to increased reliance by children and adolescents on these tools in their daily lives, prompting research interest in examining the psychological and cognitive effects of the digital environment on young individuals. This paper aims to provide a comprehensive psycho-educational review of the concept of Brain Rot, emphasizing the nature of the phenomenon and its significance in the context of intensive technology use and its impact on children’s and adolescents’ cognitive and psychological capacities. The paper further addresses the symptoms associated with the phenomenon and their role in explaining potential cognitive decline, followed by a discussion of the cultural, psychological, and educational transformations accompanying it, highlighting their effects on learning, social behavior, and related educational challenges. Additionally, the study presents a detailed analysis of the dimensions of digital brain rot. Finally, the paper proposes a set of preventive mechanisms and strategies aimed at mitigating the effects of the phenomenon and enhancing children’s and adolescents’ digital awareness regarding the risks associated with the digital environment. This approach provides a comprehensive framework for researchers and educators to understand the phenomenon scientifically while emphasizing the importance of implementing preventive measures to ensure healthy cognitive, social, and psychological development for future generations.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Brain Rot
  • Children and Adolescents
  • Cognitive Decline
  • Digital Preventive Strategies