مدى تضمن مفاهيم مقاصد الشريعة في كتب الفقه بالمرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة الملك سعود

المستخلص

هدف هذا البحث إلى تقييم مدى تضمين مفاهيم مقاصد الشريعة في كتب الفقه (1، 2) المخصص لطلاب وطالبات المرحلة الثانوية (نظام المسارات) بالمملكة العربية السعودية. لتحقيق هذا الهدف، اتبع البحث المنهج الوصفي باستخدام أسلوب تحليل المحتوى. تم بناء قائمة محكمة لمقاصد الشريعة المقترح تضمينها في الكتاب، وتضمنت القائمة ثلاثة مجالات رئيسية و11 مؤشرًا. بعد ذلك، تم تحليل محتوى كتب الفقه (1، 2).
أظهرت النتائج أن التركيز الأكبر انصب على مقصد "حفظ المال" بنسبة بلغت (33.54%) من إجمالي التكرارات في الكتابين، في حين كانت بقية الضروريات، كحفظ النفس والدين والعقل والنسل، ضعيفة أو شبه غائبة. كما سُجّل غياب شبه تام للمجال التأصيلي (الشرعية والأهمية)، وضعف في المفاهيم التأسيسية المرتبطة بمقاصد الشريعة.
كشفت الدراسة أن المحتوى المقدم في المقررين يميل إلى الطابع القانوني البحت، ويفتقر إلى البُعد القيمي والتفسيري، ما قد يضعف فهم الطلاب لعلل الأحكام وفلسفة التشريع الإسلامي. وأوصى البحث بضرورة إعادة بناء المحتوى وفق رؤية مقاصدية متكاملة، تحقق التوازن بين المقاصد، وتربط الأحكام بالنصوص الشرعية، مع اقتراحات تطويرية للمناهج والمعلمين، ومقترحات بحثية مستقبلية تدعم هذا التوجه.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Inclusion Level of Maqasid Al-Shariah Concepts (the Higher Objectives of Islamic Law) in the Fiqh 2 Textbook at the Secondary Level

المؤلفون [English]

  • Dalia alghamdi
  • ABDULAZIZ BIN TALEB
King Saud University
المستخلص [English]

This study aimed to evaluate the extent to which the concepts of Maqāṣid al-Sharīʿah (objectives of Islamic law) are incorporated in the Fiqh textbooks (1 and 2) designated for secondary school students (Track System) in the Kingdom of Saudi Arabia. To achieve this goal, the study adopted a descriptive methodology using content analysis. A validated list of Maqāṣid concepts was developed, consisting of three main domains and eleven indicators. The content of both textbooks (Fiqh 1 and Fiqh 2) was then analyzed accordingly.
The results showed a predominant focus on the objective of protection of wealth, which accounted for 33.54% of the total occurrences across both textbooks. In contrast, other essential objectives—such as the protection of life, religion, intellect, and lineage—were either weakly represented or almost entirely absent. The foundational and theoretical domain, particularly concerning the legitimacy and importance of Maqāṣid (in relation to the Qur’an and Sunnah), was also largely missing.
The study concluded that the content in both textbooks tends to be strictly legalistic, lacking in value-based and interpretive depth, which may hinder students' understanding of the rationale behind Islamic rulings and the broader philosophy of Islamic legislation. The researcher recommends a comprehensive reform of textbook content based on an integrated Maqāṣid-oriented framework that ensures balanced representation of all objectives, connects legal rulings to their textual sources, and enriches both curriculum and teaching practices. Suggestions for curriculum development and proposals for future research were also presented.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Maqāṣid al-Sharīʿah
  • Fiqh textbook
  • secondary education
  • Islamic studies
  • curriculum development
  • content analysis