تصور مقترح لتطوير الممارسات التدريسية لدى معلمي الرياضيات في ضوء نواتج التعلم للاختبار الوطني "نافس"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة الملك خالد كلبة التربية

2 جامعة الملك خالد كلية التربية

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تقديم تصور مقترح لتطوير الممارسات التدريسية لدى معلمي الرياضيات في ضوء نواتج التعلم للاختبار الوطني نافس، ولتحقيق هدف البحث استخدم الباحثون المنهج الوصفي، وأعد الباحثون بطاقة ملاحظة كأداة لجمع البيانات مكونة من (21) فقرة، وتكونت عينة البحث من (22) معلم من معلمي الرياضيات بمحافظة ينبع، وأظهرت النتائج أن الممارسات التدريسية لدى معلمي الرياضيات في ضوء نواتج التعلم للاختبار الوطني نافس جاءت بشكل عام متوسطة حيث بلغ المتوسط الحسابي 2,14 من 3، وكانت ممارسة يوجه المعلم الطلاب لاستخدام المطويات لتساعدهم في تنظيم ملاحظاتهم حول الدوال الخطية والتربيعية منخفضة وبمتوسط حسابي بلغ 1,27 من 3  و يوظف المعلم معمل الحاسبة البيانية لحل نظام من معادلتين خطيتين منخفضة وبمتوسط حسابي بلغ 1,00 من 3، وفي ضوء نتائج هذا البحث قدم الباحثون تصورا مقترحا لتطوير هذه الممارسات وعددا من التوصيات والمقترحات، ومن أهمها: تحديد احتياجات معلم الرياضيات التدريبية في ضوء الاختبار الوطني نافس وتضمينها ضمن برامج التنمية المهنية لمعلمي الرياضيات.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A proposed vision for developing teaching practices among mathematics teachers in light of the learning outcomes of the national test “NAFES”

المؤلفون [English]

  • Ahmed alssraihi 1
  • Ahmed Alghamdi 2
  • Abdulrahman Ibn Muhsinah 2
1 King Khalid University College of Education
2 King Khalid University College of Education
المستخلص [English]

The current study aimed to propose a conceptual framework for developing teaching practices among mathematics teachers in light of the learning outcomes of the national test "NAFES." To achieve this objective, the researcher employed a descriptive approach and developed an observation checklist consisting of 21 items as a data collection tool. The study sample included 22 mathematics teachers in Yanbu Governorate. The results indicated that the teaching practices of mathematics teachers, in light of the "NAFES" test outcomes, were generally moderate, with a mean score of 2.14 out of 3. However, some practices were found to be low, such as guiding students to use foldables for organizing notes on linear and quadratic functions (mean score of 1.27 out of 3) and utilizing the graphing calculator lab to solve a system of two linear equations (mean score of 1.00 out of 3). Based on these findings, the researcher proposed a conceptual framework to improve these practices and provided several recommendations, the most important of which include identifying the training needs of mathematics teachers in light of the "NAFES" test and incorporating them into professional development programs.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Teaching practices
  • Learning outcomes
  • National test (NAFES)