فاعلية نموذج مارزانو لأبعاد التعلم في تنمية البراعة الرياضية في مادة الرياضيات "تطبيقاً على طلاب الصف العاشر بفلسطين"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة القرآن الكريم والعلوم الاسلامية بالسودان

2 كلية التربية جامعة القرآن الكريم والعلوم الإسلامية السودان

المستخلص

هدف البحث التعرف إلى فعالية نموذج مارزانو لأبعاد التعلم في تنمية البراعة الرياضية في مادة الرياضيات لدى طلاب الصف العاشر الأساسي  في فلسطين، ولتحقيق أهداف البحث استخدم الباحثان المنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي، وتكونت عينة البحث من (80) طالباً من طلاب الصف العاشر الأساسي تم اختيارهم بصورة قصدية من مدرسة مصباح أبو حنك الثانوية للبنين من مديرية التربية والتعليم الخليل ، حيث قسمت إلى: مجموعة تجريبية وعددها (40) طالب تم تدريسها الوحدة الثانية "الأسس واللوغاريتمات" باستخدام نموذج مارزانو لأبعاد التعلم، ومجموعة ضابطة وعددها (40) طالب تم تدريسهم نفس المحتوى بالطريقة الاعتيادية، وتمثلت أداة البحث في خطة تدريسية وفق نموذج أبعاد التعلم، واختبار البراعة الرياضية  وهم من إعداد الباحثان، حيث توصلت نتائج البحث إلى ما يلي:
عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α = 0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية ودرجات أقرانهم في المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار البراعة الرياضية في الرياضيات.
وفي ضوء هذه النتائج، يوصي الباحثان بإتاحة فترة زمنية أطول لتطبيق النموذج وذلك لضمان ظهور الفعالية الكاملة لتدخلاته على المتغيرات التابعة، فالدراسات السابقة أثبتت فعالية النموذج وهذا يشير إلى أن فاعليته تتعزز بمرور الوقت.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of Marzano's model of learning dimensions in developing mathematical proficiency in mathematics "Applied to tenth-grade students in Palestine"

المؤلفون [English]

  • Abed El Aziz El Afifi 1
  • Mohamed Hamad El-Nil Mohamed Jibril 2
1 University of the Holy Qur’an and Islamic Sciences in Sudan
2 Faculty of Education, University of the Holy Quran and Islamic Sciences, Sudan
المستخلص [English]

The study aimed to investigate the effectiveness of Marzano's Dimensions of Learning model in developing mathematical proficiency among tenth-grade students in Palestine. To achieve the research objectives, the researchers employed a quasi-experimental design. The study sample consisted of 80 tenth-grade male students, intentionally selected from Misbah Abu Hanak Secondary School in the Hebron Directorate of Education. The sample was divided into two groups: an experimental group of 40 students who were taught the second unit, "Exponents and Logarithms," using Marzano's Dimensions of Learning model, and a control group of 40 students who were taught the same content using the traditional method. The research tools included a teaching plan based on the Dimensions of Learning model and a mathematical proficiency test, both developed by the researchers. The results of the study revealed the following:
There were no statistically significant differences at the significance level (α = 0.05) between the mean scores of the experimental group and the control group in the post-application of the mathematical proficiency test in mathematics.
In light of these findings, the researchers recommend extending the application period of the model to ensure the full effectiveness of its interventions on the dependent variables. Previous studies have demonstrated the model's effectiveness, suggesting that its impact is enhanced over time.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Marzano’s Dimensions of Learning Model
  • Mathematical Proficiency