مستوى الرغبة المنتجة نحو الرياضيات لدى طلبة الصفوف العليا بسلطنة عمان

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 وزارة التربية والتعليم

2 أستاذ مساعد بقسم المناهج وطرق التدريس جامعة السلطان قابوس، سلطنة عُمان

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الكشف عن مستوى الرغبة المنتجة نحو الرياضيات لدى طلبة صفوف العاشر والحادي عشر والثاني عشر بسلطنة عمان، ومعرفة مدى وجود فروق دالة إحصائيًا تعزى لاختلاف الجنس والصف. وقد اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي القائم على الدراسات التحليلية والمسحية. تكونت عينة الدراسة من (4795) طالبًا وطالبة، وتبنى الباحثون مقياس الرغبة المنتجة نحو الرياضيات من إعداد الحراصية (2023)، وتكون المقياس من (30) فقرة موزعة على (3) أبعاد (قيمة الرياضيات في الحياة، الاتجاه نحو الرياضيات، وفاعلية الذات في الرياضيات). وقد تم التأكد من صدق وثبات المقياس قبل تطبيقه على عينة الدراسة في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2024/2025م. وقد تمت معالجة البيانات بإيجاد المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، إضافة إلى استخدام الاختبارات اللامعلمية (اختبار مان وتني Mann-Whitney U-test، واختبار كروسكال واليس Kruskal-Wallis H-test) للإجابة عن أسئلة الدراسة.
توصلت الدراسة إلى أن مستوى الرغبة المنتجة نحو الرياضيات جاء بدرجة متوسطة بمتوسط حسابي بلغ (3,51)، وانحراف معياري (0,43)، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0,05≥ α) بين متوسطات استجابات عينة الدراسة حول مستوى الرغبة المنتجة يعزى لمتغير الجنس لصالح الذكور، وكذلك وجود فروق تعزى لمتغير الصف الدراسي لصالح الصف الثاني عشر. وقد تضمنت الدراسة عددًا من التوصيات منها: العمل على تطوير برامج تربوية تستهدف تعزيز الرغبة المنتجة نحو الرياضيات لدى طلبة الصفين العاشر والحادي عشر، لضمان استمرارية الارتفاع الملحوظ في مستويات الرغبة المنتجة الذي ظهر في الصف الثاني عشر.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Level of Productive Disposition Toward Mathematics Among Senior Grade Students in the Sultanate of Oman

المؤلفون [English]

  • QAIS ALSHABIBI 1
  • Mohammed Saeed Al Ghafri 2
  • Khawla Zaher Al-Husni 2
1 Ministry of Education
2 Assistant Professor, Department of Curricula and Teaching Methods Sultan Qaboos University, Sultanate of Oman
المستخلص [English]

The study aimed to identify the level of productive disposition toward mathematics among students in grades ten, eleven, and twelve in the Sultanate of Oman, and to determine whether there are statistically significant differences attributable to gender and grade level. The study employed a descriptive methodology grounded in analytical and survey-based approaches. The study sample comprised 4795 male and female students.The researchers adopted the Productive Disposition toward Mathematics scale, developed by Al-Harasiya (2023), consisting of 30 items distributed across three dimensions: (1) the perceived value of mathematics in life, (2) attitude toward mathematics, and (3) self-efficacy in mathematics.The scale's validity and reliability were verified. It was administered during the second semester of the 2024/2025 academic year.Data were analyzed using means and standard deviations, along with the non-parametric Mann-Whitney U-test and Kruskal-Wallis H-test to answer the study’s research questions.The findings indicated that the level of productive disposition toward mathematics was moderate, with a mean score of 3.51 and a standard deviation of 0.43.Furthermore, statistically significant differences were observed at the α ≤ 0.05 level based on gender—in favor of male students—and based on grade level—in favor of twelfth-grade students.The study concluded with several recommendations, including the development of educational programs aimed at enhancing productive disposition toward mathematics among tenth- and eleventh-grade students, to sustain the observed increase in disposition levels noted among twelfth-grade learners.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Level
  • Productive Disposition
  • Upper Grades
  • Sultanate of Oman