فاعلية برنامج تعليمي قائم على الاقتصاد الأخضر في تنمية الاتجاه نحو التنمية المستدامة والابتكار الأخضر لدى طالبات الصف العاشر بسلطنة عمان

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة السلطان قابوس

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الكشف عن فاعلية برنامج تعليمي قائم على مجالات الاقتصاد الأخضر في تنمية الاتجاه نحو التنمية المستدامة والابتكار الأخضر لدى طالبات الصف العاشر بسلطنة عمان، استخدمت الباحثتان التصميم شبه التجريبي لتحقيق أهدافهما، وتكونت عينة الدراسة من مجموعتين، إحداهما تجريبية ضمت (66) طالبة، تم تطبيق البرنامج عليها، والأخرى ضابطة تكونت من (62) طالبة بمدرسة ام سعد الأنصارية التابعة للمديرية العامة للتربية والتعليم بمحافظة مسقط.
وللإجابة عن أسئلة الدراسة، أُعد مقياس يقيس الاتجاه نحو التنمية المستدامة تكوّن من ثلاثة أبعاد هي: البعد البيئي، والاقتصادي، والاجتماعي وآخر يقيس الاتجاه الابتكار نحو الأخضر تكوّن من ثلاثة محاور هي: المنتج الأخضر، والعمليات الخضراء، والابتكار التنظيمي؛ وبعد تحكيمهما لدى مجموعة من الخبراء تم استخراج معدل ثباتهما باستخدام معامل ألفا لكرونباخ، حيث بلغ (0.765)، (0.794) على التوالي.
وكشـــفت النتــائج فروقًا ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطات الأداء لطالبات المجموعة التجريبية والضابطة في مقياس الاتجاه نحو التنمية المستدامة ومقياس الاتجاه نحو الابتكار الأخضر لصالح المجموعــة التجريبية في المستوى الكلي؛ مما يشير إلى فاعلية البرنامج التعليمي القائم على مجالات الاقتصاد الأخضر في تنمية الاتجاه نحو التنمية المستدامة والابتكار الأخضر، كما أظهرت النتائج وجود علاقة إيجابية قوية بين مستوى الاتجاه نحو التنمية المستدامة ومستوى الاتجاه نحو الابتكار الأخضر.
وفي ضوء النتائج التي توصلت إليها الدراسة فقد خلصت إلى مجموعة من التوصــــــيات منها: دمج وحدات تعليمية قائمة على مجالات الاقتصاد الأخضر في مناهج الدراسات الاجتماعية بالصف العاشر، وإدماج مهام ومشروعات ابتكارية خضراء، وتصميم أنشطة صفية ومشروعات مدرسية ترتبط مباشرة بقضايا التنمية المستدامة المحلية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of an educational programme based on green economy in developing the attitudes towards sustainable development and green innovation among tenth grade students in the Sultanate of Oman

المؤلفون [English]

  • Aaisha Humood Hilal ALhashmi
  • Noor Ahmed Alnajjer
Sultan Qaboos university
المستخلص [English]

The study aimed to reveal the effectiveness of an educational programme based on green economy in developing the attitudes towards sustainable development and green innovation among tenth grade students in the Sultanate of Oman. The researchers used the quasi-experimental design to achieve study objectives. The sample consisted of two groups, in which one was the experimental group with 66 female students and a control group with 62 female students at Um Saad Al-Ansariyah School, affiliated to the General Directorate of Education in Muscat Governorate.
To answer the research questions of the study, a scale was prepared to measure the attitudes towards sustainable development. It consisted of three dimensions: the environmental, economic, and social dimension. Another scale measured the attitudes towards green innovation that consisted of three dimensions: the green product, green processes, and organizational innovation. They were sent to jury members for validity purposes, then followed by a reliability measure using Cronbach’s Alpha coefficient which were 0.765 and 0.794 respectively.
The results revealed statistically significant differences at p (0.05) level in the mean scores between the performance of the experimental group and the control group in attitudes towards sustainable development and in attitudes towards green innovation for the favour of the experimental group in their overall performance. This indicates the effectiveness of the educational programme based on green economy fields to develop the attitudes towards sustainable development and green innovation. In addition, the results revealed a strong positive correlation between the level of attitudes toward sustainable development and the attitudes’ level towards green innovation.
Considering the study findings, further set of recommendations were concluded such as integrating educational units built on green economy fields into the tenth-grade social studies curriculum, and incorporating green innovation tasks and projects, designing classroom activities and school projects explicitly related to local sustainable development issues.

الكلمات الرئيسية [English]

  • green economy
  • sustainable development
  • green innovation