التحديات التي تواجه طلاب المرحلة الثانوية نحو استخدام المنصات التعليمية الإلكترونية من وجهة نظر المعلمين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

كلية التربية بالدقهلية- جامعة الأزهر

المستخلص

استهدف البحث التعرف على الإطار الفكري للمنصات التعليمية الإلكترونية، والكشف عن التحديات التي تواجه طلاب المرحلة الثانوية العامة والأزهرية بمصر أثناء استخدام المنصات الإلكترونية من وجهة نظر المعلمين، واستخدم البحث المنهج الوصفي، وتطبيق أداة الاستبانة على عينة ممثِّلة قوامها (443) معلماً ومعلمةً، من معلمي ومعلمات المرحلة الثانوية العامة والأزهرية بمصر، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية، وأظهرت النتائج أن التحديات الأُسرية والمجتمعية جاءت في الترتيب الأول بدرجة (كبيرة)، تلتها التحديات المرتبطة بالطالب في الترتيب الثاني بدرجة (كبيرة)، ثم التحديات المادية والتقنية في الترتيب الثالث بدرجة (كبيرة)، تلتها التحديات المرتبطة بالمعلم في الترتيب الرابع بدرجة (متوسطة)، والتحديات المرتبطة بالإدارة المدرسية في الترتيب الخامس والأخير بدرجة (متوسطة)، وعدم وجود فروق دالة إحصائيًّا بين استجابات العينة تبعًا لمتغيرات: (النوع، نوع التعليم، وسنوات الخبرة،)، وفي ضوء تلك النتائج؛ قدَّم البحث مجموعة من التوصيات التي يمكن أن تسهم في تحسين عمل المنصات الإلكترونية لدى طلاب ومعلمي المرحلة الثانوية، أهمها: توفير البنية التحتية التقنية المناسبة لعمل المنصات، مراعاة التنوع في إعداد المحتوى التعليمي بحيث يتناسب مع خصائص المتعلمين، تنمية الوعي المجتمعي بأهمية المنصات الإلكترونية في التعليم، تهيئة المناخ التعليمي لتفعيل المنصات الإلكترونية بنجاح سواء في المدرسة والمنزل، والتقييم والمتابعة المستمرة لأسلوب عمل المنصات الإلكترونية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Challenges Facing Secondary School Students in Using E-learning Platforms from the Teachers' Perspective

المؤلفون [English]

  • Hisham Ashour
  • Ali Mabrok
Faculty of Education in Dakahlia Al-Azhar University
المستخلص [English]

This research aimed at identifying the intellectual framework of electronic educational platforms, and revealing the challenges facing Egyptian secondary school and Al-Azhar students while using these platforms from the teachers’ perspective, who are most closely involved with students. Descriptive method was used, and a questionnaire was applied to (443) male and female teachers, who were chosen randomly. For results, family and societal challenges came first, student-related challenges came second, and material and technical challenges came third with (high) degree for all. Teacher- related challenges came fourth, and finally, school administration-related challenges came fifth with (medium) degree for all. Also, there were no statistically significant differences between the sample responses in the variables: (gender, type of education, years of experience). Study presented important recommendations that could improve the electronic platforms performance, which included providing the appropriate technical infrastructure for platforms operation, and considering diversity in educational content preparation to suit the learners’ characteristics. Also, they included raising community awareness of the electronic platforms importance in education, creating the educational environment for successful activation of electronic platforms at school or home, and continuously monitoring the working methods of electronic platforms.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Challenges
  • Secondary school students
  • Secondary school teachers
  • E-learning
  • Electronic educational platforms