فاعلية وحدة مقترحة في مقرر الاقتصاد المنزلي قائمة على التعلم السريع لتنمية التحصيل ومهارات الاستهلاك الأخضر وتحقيق متعة التعلم لدى طالبات المرحلة الثانوية.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة العريش

المستخلص

هدف البحث إلى تقصي فاعلية وحدة مقترحة في مقرر الاقتصاد المنزلي قائمة على التعلم السريع لتنمية التحصيل ومهارات الاستهلاك الأخضر، وتحقيق متعة التعلم لدى طالبات المرحلة الثانوية، واستخدم البحث اختبارًا تحصيليًّا لقياس المعارف المرتبطة بالاستهلاك الأخضر، وبطاقة ملاحظة لقياس مهارات الاستهلاك الأخضر، ومقياس متعة التعلم. وقد تكونت مجموعة البحث من (13) طالبة من طالبات الصف الأول الثانوي بمدرسة الشهيد أحمد عسكر الثانوية بمدينة العريش – محافظة شمال سيناء. وتوصلت النتائج إلى فاعلية الوحدة المقترحة القائمة على التعلم السريع في تنمية التحصيل ومهارات الاستهلاك الأخضر وتحقيق متعة التعلم لدى الطالبات مجموعة البحث. وأوصى البحث بتضمين موضوعات الاستهلاك الأخضر في مناهج المراحل المختلفة، وبخاصة في الاقتصاد المنزلي، وبتضمين التدريس بالتعلم السريع ضمن أدلة المعلم الموزعة على معلمات الاقتصاد المنزلي بالمراحل التعليمية المختلفة.     

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of a Suggested Unit in the Home Economics Course Based on Accelerated Learning for Developing Achievement, Green Consumption Skills, and Learning Enjoyment among Female Secondary-School Students

المؤلف [English]

  • ‪Eman Mohammad Abdulaal Lotfe‬‏
Arish University
المستخلص [English]

The study aimed to investigate the effectiveness of a Suggested unit in the Home Economics Course based on accelerated learning in developing achievement, green consumption skills and enhancing learning enjoyment among secondary school female students. The research employed an achievement test to measure knowledge related to green consumption, an observation checklist to assess green consumption skills, and a learning enjoyment scale. The research sample consisted of (13) first-year secondary students at El-Shaheed Ahmed Askar Secondary School in Arish City, North Sinai Governorate. The results indicated the effectiveness of the proposed unit, which is based on accelerated learning, in enhancing achievement, developing green consumption skills, and promoting learning enjoyment among the students (the research group). The study recommended incorporating green consumption topics into curricula at different educational stages, particularly in Home Economics, and including accelerated learning in the teacher’s guides distributed to Home Economics teachers across various educational levels.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Home Economics
  • Accelerated Learning
  • Green Consumption Skills
  • Learning Enjoyment