أثر تدريس الدراسات الإسلامية باستخدام تقنية الواقع المعزز في تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى طالبات المرحلة المتوسطة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 طالبة دكتوراة بجامعة الملك خالد معلمة بإدارة تعليم عسير

2 كلية التربية - جامعة الملك خالد

المستخلص

هدف البحث إلى تقصي أثر تدريس الدراسات الإسلامية باستخدام تقنية الواقع المعزز في تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى طالبات الصف الثاني المتوسط. ولتحقيق ذلك، اتبع المنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي للمجموعة الواحدة بالقياسين القبلي والبعدي، وتكونت عينة البحث من (30) طالبة بالصف الثاني المتوسط بمدينة أبها، وشملت مواد وأدوات البحث دليلًا إرشاديًا للمعلمة باستخدام تقنية الواقع المعزز في وحدة الحج والعمرة وأحكامهما، واختبارًا لمهارات التفكير الإبداعي في مهارات (الطلاقة، المرونة، الأصالة). وقد أظهرت نتائج البحث وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطات درجات الطالبات في القياسين القبلي والبعدي لاختبار مهارات التفكير الإبداعي لصالح القياس البعدي، مما يشير إلى فاعلية تدريس الدراسات الإسلامية باستخدام تقنية الواقع المعزز في تنمية مهارات التفكير الإبداعي. وقدم البحث عددًا من التوصيات منها: الاهتمام بتوظيف تقنية الواقع المعزز في تدريس الدراسات الإسلامية، وتدريب المعلمين على استخدامها.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effect of Teaching Islamic Studies Using Augmented Reality Technology on Developing Creative Thinking Skills Among Middle School Female Students

المؤلفون [English]

  • Aishah ALqarni 1
  • Muhammad Hamid al-Buhayri 2
1 PhD student at King Khalid University Teacher at the Asir Education Department
2 College of Education - King Khalid University
المستخلص [English]

This research aimed to investigate the effect of teaching Islamic studies using augmented reality (AR) technology on the development of creative thinking skills among second-grade middle female students in Abha, Saudi Arabia. To achieve this, the experimental method was followed with a quasi-experimental design for one group with pre- and post-measurements. The research sample consisted of (30) female students in the second middle grade in the city of Abha. The research materials and tools included a guide for the female teacher using augmented reality technology in the Hajj and Umrah unit and their rulings, and a test of creative thinking skills in the skills of (fluency, flexibility, and originality). The research results showed statistically significant differences at the (0.01) level between the average scores of female students in the pre- and post-tests of the creative thinking skills test in favor of the post-test, indicating the effectiveness of teaching Islamic studies using augmented reality technology in developing creative thinking skills. The research presented a number of recommendations, including: paying attention to employing augmented reality technology in teaching Islamic studies, and training teachers on its use.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Augmented Reality
  • Islamic Studies
  • Creative Thinking