فاعلية الرقمنة الذكية في البحث التربوي التدخلي" دراسة تحليلية "

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية جامعة المنوفية

المستخلص

    يهدف هذا البحث إلى دراسة فاعلية الرقمنة الذكية في دعم وتطوير البحث التربوي التدخلي , وذلك من خلال توظيف تطبيقاته  في معالجة المشكلات التربوية , واعتمد هذا البحث على المنهج الوصفي التحليلي في استقراء الدراسات السابقة ومراجعة الأدبيات المرتبطة بالموضوع ؛ لرصد أبرز مجالات الرقمنة الذكية , ومكوناتها في البيئة التعليمية , واستخداماتها , وأهم التحديات التي تواجهها في البحث التربوي التدخلي , كما بين جدلية العلاقة بين البحث التربوي الأكاديمي والبحث التربوي التدخلي , مبيناً خصائص البحث التربوي التدخلي , ومبادئه , وأهدافه , ووظائفه , وخطواته , وأنماطه , وأهم التحديات التي يواجهها في ظل الرقمنة الذكية , وصولاً إلى آليات مقترحة لتطويره  , وتوصل البحث إلى أن الرقمنة الذكية تمثل أداة فاعلة لتطوير منهجية البحث التربوي التدخلي من خلال ما توفره من إمكانيات في جمع البيانات والتحليل والمتابعة والتقويم , ويوصي البحث بضرورة دمج تقنيات الرقمنة الذكية في الممارسات البحثية التربوية , وتدريب الباحثين على استثمارها بكفاءة مع مراعاة توفير بيئة داعمة للتدريب .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of Smart Digitization in Educational Intervention Research "An Analytical Study"

المؤلف [English]

  • Esraa Mostafa
Faculty of education Almofia university
المستخلص [English]

This research aims to study the effectiveness of smart digitization in supporting and developing interventional educational research, through employing its applications in addressing educational problems. The research relied on the descriptive analytical approach in extrapolating previous studies and reviewing the literature related to the topic; to monitor the most prominent areas of smart digitization, its components in the educational environment, its uses, and the most important challenges facing it in interventional educational research. It also showed the dialectic of the relationship between academic educational research and interventional educational research, indicating the characteristics of interventional educational research, its principles, objectives, functions, steps, patterns, and the most important challenges it faces in light of smart digitization, arriving at proposed mechanisms for its development. The research concluded that smart digitization represents an effective tool for developing the methodology of interventional educational research through the capabilities it provides in data collection, analysis, follow-up, and evaluation. The research recommends the necessity of integrating smart digitization technologies into educational research practices, and training researchers to invest them efficiently, taking into account the provision of a supportive environment for training .

الكلمات الرئيسية [English]

  • Smart digitization
  • Interventional educational research