العوامل المؤثرة على تقبل معلمي التربية الإسلامية -في سلطنة عمان- لاستخدام تكنولوجيا الواقع الافتراضي الغامرة في ضوء نظرية السلوك الموحد لقبول التكنولوجيا واستخدامها

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم المناهج والتدريس، كلية التربية، جامعة السلطان قابوس، السيب، سلطنة عمان.

2 كلية التربية – جامعة السلطان قابوس

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تحديد العوامل المؤثرة في تقبّل معلمي التربية الإسلامية لاستخدام تكنولوجيا الواقع الافتراضي الغامر في سلطنة عُمان، مستندة إلى نموذج السلوك الموحد لقبول واستخدام التكنولوجيا الذي تم تطويره في هذه الدراسة. ولتحقيق أهدافها، اُعتمد المنهج الوصفي الارتباطي، حيث طُبّق مقياس مكوّن من 25 فقرة موزعة على ثمانية أبعاد لقياس تقبّل تكنولوجيا الواقع الافتراضي الغامر، على 358 معلمًا ومعلمة من مدارس التعليم الأساسي وما بعد الأساسي. أظهرت النتائج أن جميع الأبعاد الثمانية أثّرت بدرجات متفاوتة على تقبّل المعلمين، وجاء ترتيبها تنازليًا على النحو التالي: النية السلوكية، توقّع الأداء، التأثير الاجتماعي، طواعية الاستخدام، الجهد المتوقع، التسهيلات المتاحة، الاتجاه نحو التكنولوجيا، والاستخدام الفعلي. وأظهرت النتائج أيضًا وجود تأثير دال إحصائيًا للتسهيلات المتاحة على الاستخدام الفعلي، إلى جانب علاقات دالة بين النية السلوكية وكل من توقّع الأداء، التأثير الاجتماعي، وطواعية الاستخدام، في حين لم يُظهر الجهد المتوقع تأثيرًا دالًا. كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تُعزى إلى متغيرات النوع، المؤهل العلمي، أو سنوات الخبرة، باستثناء بعض الفروق الجزئية في أبعاد محددة. وأكدت النتائج أن ارتفاع مستوى التقبّل ينعكس إيجابيًا على كفاءة وجودة الممارسات التعليمية. وتوصي الدراسة بتبنّي النموذج المطوّر كأداة تحليلية لفهم عوامل تقبّل التكنولوجيا في البيئة التعليمية العُمانية، مع التأكيد على أهمية توفير بيئة مدرسية داعمة لتوظيف تكنولوجيا الواقع الافتراضي الغامر في تدريس التربية الإسلامية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Factors Influencing Islamic Education Teachers' Acceptance of Immersive Virtual Reality (IVR) Technology in Oman, Considering the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT)

المؤلفون [English]

  • saja AL Farisi 1
  • Mohsen Nasser bin Yousef Al Salmi 2
1 Department of Curriculum and Instruction, College of Education, Sultan Qaboos University, Al-Seeb, Sultanate of Oman.
2 College of Education, Sultan Qaboos University
المستخلص [English]

This study aimed to identify the factors influencing the acceptance of immersive virtual reality (IVR) technology among Islamic Education teachers in the Sultanate of Oman. It was based on the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT) model, which was adapted and extended as part of this research. To achieve its objectives, the study employed a descriptive correlational design and utilized a 25-item scale distributed across eight dimensions to measure IVR acceptance. The instrument was administered to a sample of 358 male and female teachers from both basic and post-basic education schools.
The results indicated that all eight dimensions influenced teacher acceptance to varying degrees, ranked in descending order as follows: behavioral intention, performance expectancy, social influence, voluntariness of use, effort expectancy, facilitating conditions, attitude toward technology, and actual use. Facilitating conditions were found to have a statistically significant effect on actual use. Additionally, significant relationships were observed between behavioral intention and each of performance expectancy, social influence, and voluntariness of use, while effort expectancy did not exhibit a significant effect. The findings also revealed no statistically significant differences in acceptance based on gender, educational qualification, or years of teaching experience, except for minor variations in specific dimensions. Overall, the results confirmed that higher levels of acceptance contribute positively to the efficiency and quality of instructional practices. The study recommends adopting the developed model as an analytical framework for understanding the determinants of technology acceptance within the Omani educational context. It highlights the need for a supportive school environment to facilitate the integration of immersive virtual reality technology into Islamic Education teaching.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Technology Acceptance
  • Immersive Virtual Reality
  • UTAUT Model
  • Islamic Education Teachers
  • Sultanate of Oman