مشاركة الرؤية المؤسسية للقيادات المدرسية وعلاقتها بالاندماج الوظيفي للمعلمين في مدينة بريدة، السعودية، من وجهة نظرهم.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة القصيم، كلية التربية

المستخلص

          هدف هذا البحث للكشف عن مدى وجود علاقة بين مشاركة الرؤية المؤسسية من قبل القيادات المدرسية ومستوى الاندماج الوظيفي للمعلمين. ولتحقيق ذلك، تم أولاً استكشاف درجة مشاركة الرؤية المؤسسية في ثلاث مدارس ثانوية تابعة للإدارة العامة للتعليم ببريدة، القصيم، من وجهة نظر المعلمين، ثم استكشاف درجة الاندماج الوظيفي لديهم. وتم استخدام المنهج الوصفي الكمي الارتباطي، والاستبانة المنظمة لجمع البيانات، وبلغت عينة البحث (59) معلماً والذين يمثلون المجتمع المبحوث البالغ حوالي (147) في المدارس الثلاث. وكشفت نتائج البحث أن مشاركة الرؤية المدرسية من قبل القيادات المدرسية كانت بدرجة متوسطة، بينما جاء مستوى الاندماج الوظيفي للمعلمين بدرجة عالية. وكشفت النتائج عن وجود علاقة طردية بين مشاركة الرؤية المؤسسية من قبل القيادات المدرسية ومستوى الاندماج الوظيفي للعاملين؛ حيث كلما ارتفع مستوى مشاركة الرؤية المؤسسية ساهم ذلك إيجابياً بتعزيز الاندماج الوظيفي للعاملين. كما كشفت النتائج عن فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير (المدرسة).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Sharing the institutional vision by school leaders in Buraidah City "KSA" and its relationship to teachers’ job engagement from their perspective.

المؤلف [English]

  • Mohammd Alromaih
Qassim University, College of Education
المستخلص [English]

This research aimed to examine the existence of any relationship between the sharing of institutional vision by school leaders and the level of teachers' job engagement. To achieve this aim, this research firstly identified the degree of sharing the institutional vision in three secondary schools under the supervision of the General Administration of Education in Buraidah, Qassim, from the teachers' perspective. Then, the study examined the degree of the job engagement among them. The quantitative descriptive analytical approach has been used as the research methodology. The structured questionnaire has been employed as the research instrument. The sample of the research was (59) teachers, representing the research population of about (147) teachers.
The results of the research concluded that the sharing of the school vision by school leaders was "moderate", while teachers' job engagement was high. In addition, the results of the research revealed a positive relationship between the sharing of the institutional vision and the level of teachers' job engagement. Furthermore, it has been found that there was a statistically significant difference between teachers' responses about the sharing of the institutional vision and the level of teachers' job engagement depending on the "school" variable.

الكلمات الرئيسية [English]

  • institutional vision
  • job engagement
  • organizational behavior
  • educational leadership