فعالية برنامج إرشادي جمعي قائم على اللعب في خفض الهشاشة النفسية وتنمية المهارات التوكيدية لدى الأطفال ضحايا التنمر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية النربية ، جامعة العريش، مصر

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التحقق من فعالية برنامج إرشادي جمعي قائم على اللعب في خفض الهشاشة النفسية وتنمية المهارات التوكيدية لدى الأطفال ضحايا التنمر، وتكونت عينة البحث الأساسية من (30) تلميذًا وتلميذة ممن حصلوا على أعلى الدرجات على مقياس الهشاشة النفسية وأقل الدرجات على مقياس المهارات التوكيدية وفقًا لدرجة القطع؛ قُسموا مناصفة بين مجموعتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة، تتراوح أعمارهم بين (9-12عامًا) بمتوسط عمر زمني قدره (11.6) سنة وانحراف معياري قدره (1.947)، وتم استخدام مقياس الهشاشة النفسية لدى الأطفال ضحايا التنمر، ومقياس المهارات التوكيدية لدى الأطفال ضحايا التنمر وكلاهما من (إعداد الباحثة)، ومقياس ضحايا التنمر (إعداد/ رضوى عبد المنعم، 2024) والبرنامج الإرشادي (إعداد الباحثة). وتوصلت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة على مقياس الهشاشة النفسية لدى الأطفال ضحايا التنمر في القياس البعدي )في الاتجاه الأفضل( لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس الهشاشة النفسية لدى الأطفال ضحايا التنمر )في الاتجاه الأفضل) لصالح القياس البعدي، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة على مقياس المهارات التوكيدية لدى الأطفال ضحايا التنمر في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس المهارات التوكيدية لدى الأطفال ضحايا التنمر لصالح القياس البعدي، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية على مقياسي الهشاشة النفسية والمهارات التوكيدية لدى الأطفال ضحايا التنمر في القياسين البعدي والتتبعي، كما قدمت الباحثة في ضوء نتائج البحث عددًا من التوصيات والمقترحات البحثية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

“The Effectiveness of a Group Counseling Program Based on Play in Reducing Psychological Fragility and Developing Assertiveness Skills among Children Victims of Bullying"

المؤلف [English]

  • azza hasan
Faculty of Education, Al-Arish University, Egypt
المستخلص [English]

    The current research aimed to verify the effectiveness of a group counseling program based on play in reducing psychological fragility and developing assertiveness skills among children who are victims of bullying. The basic research sample consisted of (30) male and female students who were divided equally into two groups, one experimental and the other control, with ages ranging between (9-12 years) with an average age of (11.6) years and a standard deviation of (1.947). The psychological fragility scale for children who are victims of bullying was used (prepared by the researcher), the assertive skills scale for children who are victims of bullying (prepared by the researcher), the bullying victims scale (prepared by Radwa Abdel Moneim, 2024) and the counseling program (prepared by the researcher). The results showed that there were statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups on the psychological fragility scale among children who are victims of bullying in the post-test (in the best direction) in favor of the experimental group. There were also statistically significant differences between the mean scores of the experimental group on the psychological fragility scale among children who are victims of bullying in the pre-test and post-test (in the best direction) in favor of the post-test. There were also statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups on the assertiveness skills scale among children who are victims of bullying in the post-test in favor of the experimental group. There were also statistically significant differences between the mean scores of the experimental group on the assertiveness skills scale among children who are victims of bullying in the pre-test and post-test in favor of the post-test. There were no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group on the psychological fragility and assertiveness skills scales among children who are victims of bullying in the post-test and follow-up. In light of the research results, the researcher presented a number of research recommendations and proposals.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Play counseling
  • Psychological Fragility
  • Assertiveness Skills
  • Children Victims of Bullying