برنامج تدريبي قائم على الاحتياجات التدريبية لمعلمي الأطفال ذوي الإعاقة السمعية في ضوء متطلبات الثورة الصناعية الرابعة لتنمية مهارات التدريس الرقمي وأثره على التقبل التكنولوجي لديهم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية علوم ذوي الاحتياجات الخاصة

2 كلية علةم ذوي الاحتياجات الخاصة

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى إعداد برنامج تدريبي قائم على الاحتياجات التدريبية لتنمية مهارات التدريس الرقمي لدى معلمي الأطفال ذوي الإعاقة السمعية بمرحلة الطفولة المبكرة، وتحديد أثر هذا البرنامج على التقبل التكنولوجي لديهم، وذلك في ضوء متطلبات الثورة الصناعية الرابعة, وقد استخدم الباحثان المنهج شبه التجريبي بتصميم المجموعة الواحدة، وتكونت عينة البحث من (30) معلمة من معلمات الأطفال ذوي الإعاقة السمعية بمرحلة الطفولة المبكرة من مدارس الدمج بمحافظة بنى سويف، ولتحقيق أهداف البحث، أعد الباحثان ثلاث أدوات: هي اختبار التحصيل المعرفي المرتبط بمهارات التدريس الرقمي، وبطاقة ملاحظة للجانب المهاري لمهارات التدريس الرقمي، ومقياس التقبل التكنولوجي، وأظهرت النتائج فعالية البرنامج التدريبي في تنمية كل من الجانب المعرفي والجانب المهاري لمهارات التدريس الرقمي لدى معلمي الأطفال ذوي الإعاقة السمعية، كما أسهم البرنامج في زيادة التقبل التكنولوجي لديهم, مما يشير إلى فعالية البرنامج التدريبى لتنمية مهارات التدريس الرقمي وأثره  الإيجابى على التقبل التكنولوجي لدي المعلمين, وفى ضوء ما أسفرت عنه النتائج تم صياغة عدد من التوصيات لعل أهمها: ضرورة تصميم برامج تدريبية قائمة على الاحتياجات الفعلية لمعلمي الأطفال ذوي الإعاقة السمعية ,وتوفير البنية التحتية التكنولوجية اللازمة لضمان استمرارية استخدام المهارات المكتسبة , إلى جانب إنشاء مجتمعات تعلم مهنية تمكن المعلمين من تبادل الخبرات، وتقديم الدعم، وحل المشكلات المتعلقة باستخدام التكنولوجيا بشكل جماعي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A Training Program Based on the Training Needs of Teachers of Children with Hearing Impairments in Light of the Requirements of the Fourth Industrial Revolution to Develop Digital Teaching Skills and Its Impact on Their Technological Acceptance.

المؤلفون [English]

  • Mohammed Rashdan Ali ِ Elsayed 1
  • Alaa El-Din Mohammed Tawfik 2
1 College of Special Needs Sciences
2 College of Special Needs Sciences
المستخلص [English]

The current research aimed to develop a training programme based on training needs to enhance Digital Teaching Skills among teachers of young children with hearing disabilities in early childhood education, and to determine the impact of this programme on their Technology Acceptance, in light of the requirements of the Fourth Industrial Revolution, The researchers adopted the quasi-experimental approach using a one-group design, The research sample consisted of 30 female teachers of children with hearing disabilities in early childhood education, selected from inclusive schools in Beni Suef Governorate, To achieve the research objectives, the researchers developed three tools: a cognitive achievement test related to Digital Teaching Skills, an observation checklist for the practical aspect of these skills, and a Technology Acceptance scale. The results showed the effectiveness of the training programme in enhancing both the cognitive and practical aspects of Digital Teaching Skills among teachers of children with hearing disabilities. The programme also contributed to increasing their Technology Acceptance, indicating the effectiveness of the training programme in improving digital teaching and its positive impact on teachers' acceptance of technology, In light of the results, several recommendations were formulated, the most important of which are: the necessity of designing training programmes based on the actual needs of teachers of children with hearing disabilities; providing the necessary technological infrastructure to ensure the continuity of using the acquired skills; and establishing professional learning communities that enable teachers to exchange experiences, provide support, and collaboratively solve problems related to technology use.

الكلمات الرئيسية [English]

  • : training programme
  • training needs
  • Fourth Industrial Revolution
  • Digital Teaching Skills
  • Technology Acceptance