دراسة مقارنة لشبکات مجتمعات التعلم المهنية فى سنغافورة وانجلترا للإفادة منها فى المدارس المصرية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس التربية المقارنة والإدارة التعليمية کلية التربية - جامعة حلوان

المستخلص

      هدفت الدراسة إلى تقديم تصور لتطبيق شبکات مجتمعات التعلم المهنية بالمدارس المصرية من خلال الاستفادة من خبرتى دولتى سنغافورة وانجلترا، وتناولت الدراسة شبکات مجتمعات التعلم من منظور نظريات التعلم، بالإضافة إلى عرض الإرهاصات الأولى لنشأتها فى دولتى المقارنة، والإطار التشريعى، وفلسفتها، وخصائصها، وطبيعة المشارکة بين الجامعة والمدرسة، وتحليل أدوار وزارة التعليم وأکاديمية المعلمين، والمدارس، ومنظومة الإرشاد،  وأنماط الشبکات، وإدارتها وتمويلها وآليات التقييم وتناول کافة المحاور السابقة بالتحليل والتفسير المقارن. بالإضافة إلى تناول الواقع المصرى والجهود المبذولة للتوجه نحو شبکات مجتمعات التعلم المهنية. وتوصلت الدراسة إلى دروس مستفادة وأوجه تميز ساهمت فى صياغة تصور مقترح لشبکات مجتمعات التعلم المهنية بالمدارس المصرية. وانتهت الدراسة بعرض التصور المقترح على عدد من السادة أعضاء هيئة التدريس بمؤسسات تربية المعلم ومعلمى المدارس للتأکد من قابليته للتطبيق فى السياق المصرى. وأوصت الدراسة بالاستفادة من محاور التصور لتطبيق شبکات مجتمعات التعلم بالمدارس المصرية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A Comparative Study of the Networked Professional Learning Communities in Singapore and England to benefit from it in the Egyptian Schools

المؤلف [English]

  • LOBNA SHEHAB
Lecturer of Comparative Education and Educational Administration, Faculty of Education, Helwan University
المستخلص [English]

The study aimed at proposing a perspective for the networked professional learning communities in the Egyptian schools through benefitting from the experiences of Singapore and England. The study dealt with the networked learning communities in learning theories, in addition to comparative analysis and interpretation of its establishment, the legislative framework, philosophy, characteristics, school- university partnership, the roles of the Ministry of Education, teacher academy and the schools, the mentorship system, types of networks, its administration, funding and assessment techniques.  The study dealt also with the Egyptian reality and the efforts towards the Networked professional learning communities. The study ended at lessons learned and points of excellence that contributed in forming the proposed perspective of the Networked professional learning communities in the Egyptian schools. The applicability of the proposed perspective has been assured through a sample of faculty staff at teacher education institutions and school teachers. So, the study recommended to benefit from the pillars of the perspective to apply the Networked professional learning communities in the Egyptian schools.                                                                                             

الكلمات الرئيسية [English]

  • Learning community- Networked professional learning communities
المجلد 65، العدد 65 - الرقم المسلسل للعدد 65
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 1-72
  • تاريخ الاستلام: 31 أغسطس 2019
  • تاريخ القبول: 31 أغسطس 2019