تصور مقترح لتحويل جامعة الأزهر إلى منظمة متعلمة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ أصول التربية المساعد بکلية التربية جامعة الأزهر بالقاهرة

المستخلص

     استهدفت الدراسة الوقوف على درجة توفر أبعاد المنظمة المتعلمة في جامعة الأزهر من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، وکذا بناء تصور مقترح يمکن من خلاله تحويل جامعة الأزهر إلى منظمة متعلمة. واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي مستعينة باستبانة تم تطبيقها على عينة قوامها ( 381 ) عضوا من أعضاء هيئة التدريس بکليات جامعة الأزهر. وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج کان من أهمها أن درجة توافر أبعاد المنظمة المتعلمة في جامعة الأزهر من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس کانت متوسطة، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (05.) في استجابات أفراد عينة الدراسة على إجمالي أبعاد المنظمة المتعلمة تبعا لمتغير النوع  ، لصالح الاناث من أعضاء هيئة التدريس، وعدم جود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (05.) في استجابات أفراد عينة الدراسة على إجمالي أبعاد المنظمة المتعلمة تبعا لمتغير نوع الکلية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (05.) في استجابات أفراد عينة الدراسة على إجمالي أبعاد المنظمة المتعلمة تبعا لمتغير الموقع الجغرافي، لصالح أعضاء هيئة التدريس المنتسبين لکليات العاصمة، وکذا ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (05.) في استجابات أفراد عينة الدراسة على إجمالي أبعاد المنظمة المتعلمة تبعا لمتغير الرتبة الأکاديمية، لصالح فئة أستاذ مساعد، هذا بالإضافة إلى عدم جود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (05.) في استجابات أفراد عينة الدراسة على إجمالي أبعاد المنظمة المتعلمة تبعا لمتغير المرکز الوظيفي. واختتمت الدراسة بوضع تصور مقترح لتحويل جامعة الأزهر إلى منظمة متعلمة. وقد تم تحکيم هذا التصور من قبل مجموعة من خبراء التربية، اتفقوا جميعا على أن التصور المقترح الموضوع ملائم لتحويل جامعة الأزهر إلى منظمة متعلمة، حيث توفرت به معايير المنهجية العلمية المطلوبة، إلى جانب اتفاقه مع التوجهات المعاصرة في إدارة مؤسسات التعليم العالي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A Proposed Perspective to Transform Al-Azhar University into a Learning Organization

المؤلف [English]

  • AHMED ABDULLAH
Assistant Professor of Education, Faculty of Education, Al-Azhar University, Cairo
المستخلص [English]

The current study aimed at detecting the availability of the learning organization dimensions at Al-Azhar University from the viewpoints of the faculty members. More than that, the study developed a proposed perspective for transforming Al-Azhar University into a learning organization. The study adopted the descriptive method and made use of a questionnaire administered to the study participants, totaling 381 faculty members, at Al-Azhar University for collecting the target data. The results of the study revealed that the degree of the availability of the learning organization dimensions at Al-Azhar University from the viewpoints of faculty members was average. There were statistically significant differences at (0.05) level in the responses of the study participants to all the dimensions of the learning organization in the light of the gender variable in favor of the females. There were no statistically significant differences at (0.05) level in the responses of the study participants to all the dimensions of the learning organization in the light of the faculty type variable. There were statistically significant differences at (0.05) level in the responses of the study participants to all the dimensions of the learning organization in the light of the geographical location variable in favor of the faculty members at the faculties located in the capital of Egypt. There were statistically significant differences at (0.05) level in the responses of the study participants to all the dimensions of the learning organization in the light of the academic rank in favor of the assistant professors. There were no statistically significant differences at (0.05) level in the responses of the study participants to all the dimensions of the learning organization in the light of the career status variable. The study concluded with a proposed perspective for transforming Al-Azhar University into a learning organization. The proposed perspective was validated by a group of education experts who confirmed its suitability for transforming Al-Azhar University into a learning organization. Furthermore, the proposed perspective is compatible with the scientific methodology and the contemporary trends in the management of higher educational institutions.

الكلمات الرئيسية [English]

  • : perspective
  • Al-Azhar University
  • Learning Organization
المجلد 65، العدد 65 - الرقم المسلسل للعدد 65
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 193-303
  • تاريخ الاستلام: 31 أغسطس 2019
  • تاريخ القبول: 31 أغسطس 2019