تقييم أساليب الاستجابة لدى الطلاب وأثرها على صدق المفردات وأحادية البعد والتحليل العاملى التوکيدي والثبات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ علم النفس التربوى المساعد -کلية التربية – جامعة المنيا

المستخلص

               هدف البحث الحالى إلى تقييم أساليب الاستجابة لدى الطلاب وأثرها على صدق المفردات وأحادية البعد والتحليل العاملى التوکيدي والثبات حيث تم إعداد أربع صور  من مقياس تقدير الذات  العام المکون من (10مفردات) ، النسخة الورقية تضمنت صورة أصلية من المقياس وصورة معکوسة وتم تطبيقهما على عينة مکونة من( 314)  طالبا وطالبة بالفرقة الرابعة بکلية التربية جامعة المنيا للعام الدراسى (2017 / 2018)  والنسخة الالکترونية  تضمنت صورة أصلية من المقياس وصورة معکوسة وتم تطبيقهما على عينة مکونة من( 260)  طالبا وطالبة بالفرقة الرابعة بکلية التربية جامعة المنيا للعام الدراسى (2018 / 2019) ، وقد أظهرت النتائج أن أساليب الاستجابة تمثل نسبة  تراوحت بين (26%- 27%) من العينة کما لوحظ تحسن صدق المفردات بعد استبعاد ذوى اساليب الاستجابة ، وتحسن أحادية البعد والتحليل العاملى التوکيدي حيث زادت قيم التشيعات للمفردات وتحسنت قيم مؤشرات المطابقة .کما لوحظ تحسن ملحوظ فى تقديرات الثبات بعد استبعاد ذوى أساليب الاستجابة فقد تحسن الثبات بطريقة إعادة التطبيق ، وثبات التجزئة النصفية ، وثبات جتمان ، والثبات بمعادلة ألفا لکرونباخ والثبات المرکب ،  ومن ثم فالبحث يشير أن تحليل الاستبيانات بدون الکشف عن أساليب الاستجابة واستبعادها يؤثر سلبا على الخصائص السيکومترية لأداة القياس ، کما أن زيادة حجم العينة وحده غير کاف لتحسن تقديرات الثبات وادلة الصدق ، حيث من الضرورى أن يراعى الدقة فى البيانات واستبعاد التحيز المعرفى وکافة ما يؤدى إلى خلل فى النتائج فرغم أن استبعاد ذوى أساليب الاستجابة أدى إلى تقليل حجم العينة إلا أنه أدى إلى تحسن معاملات الثبات وأدلة الصدق ومن ثم يوصى البحث بأهمية کشف وضبط أساليب الاستجابة لتجنب تشويه النتائج والتقليل من أخطاء القياس .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Assessing Response Styles and their impacts on the Item Validity, Unidimensionality, Confirmatory Factor Analysis, and Reliability

المؤلف [English]

  • MOHAMED MOHAMED
Assistant Professor of Educational Psychology - Faculty of Education - Minia University
المستخلص [English]

           The purpose of the current research was to assess the response styles and their impacts on Item validity, Unidimensional, Confirmatory Factor and Reliability. Four Forms of the Rosenberg Self-Esteem Scale were prepared. The paper version included an original form of the scale and a reverse form . The research was carried out on a sample of (314) undergraduate students in their fourth year of the Faculty of Education at Minia University for the academic year (2017/2018) . The electronic version included an original form of the scale and a reverse form and used a sample of( 260) undergraduate students in the fourth year of the Faculty of Education at Minia University for the academic year ( (2018/2019 ) .The results showed that response styles represented (26% to 27%) of the sample. It was also noticed that the Item Validity improved after the exclusion of the Response Styles, the improvement of the Unidimensionality and the results of Confirmatory Factor Analysis. Indices of Goodness of Fit improved and eigenvalues increased . In the Reliability estimates after exclusion of Response Styles, Reliability improved in the test-retest method, Split-Half reliability, the Guttmann reliability, Cronbach's alpha reliability and the composite reliability. Thus, the research indicated that the analysis of questionnaires without detection and control of response styles negatively affected the psychometric characteristics of the measuring instrument. Moreover, increasing the size of the sample alone was not sufficient to improve reliability and validity. Although the exclusion of the response styles led to the reduction of sample size, it could improve reliability coefficients and validity. Therefore, it is recommended to investigate the importance of detection and control of response styles to avoid distortion of results and reduce measurement errors.

المجلد 65، العدد 65 - الرقم المسلسل للعدد 65
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 305-345
  • تاريخ الاستلام: 31 أغسطس 2019
  • تاريخ القبول: 31 أغسطس 2019