متطلبات استثمار رأس المال البشري کمدخل لتحقيق التميز المؤسسي "کلية التربية جامعة دمياط نموذجاً"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ أصول التربية المساعد کلية التربية -جامعة دمياط

المستخلص

الإطار العام للبحث :
يتناول البحث تحليلاً لمتطلبات استثمار رأس المال البشري کمدخل لتحقيق التميز المؤسسي، هذا الاستثمار الذي من شأنه أن يرقى بالمؤسسات ويحسن من مستويات تميزها في إطار التنافسية العالمية.
وجاء البحث متناولاً کلية التربية بدمياط کنموذج للاستثمار في رأس المال البشري داخل تلک المؤسسة لتحقيق التميز من خلال :
تحليل متطلبات استثمار رأس المال البشري
 استعراض مفهوم التميز المؤسسي ومتطلبات تحقيقه
واقع رأس المال البشري داخل کلية التربية بدمياط وکيفية استثماره لتحقيق التميز المؤسسي المنشود.
توصل البحث إلى نتائج أهمها :
لا زالت کلية التربية بدمياط في حاجة إلى مزيد من الجهود لدعم تميزها المؤسسي.
هناک عديد من المعوقات التي تحول دون تحقيق استثمار فعَّال في رأس المال البشري داخل کلية التربية بدمياط لتحقيق التميز المؤسسي.
لا زال مفهوم الاستثمار في رأس المال البشري داخل مؤسساتنا التعليمية کمدخل لتحقيق التميز المؤسسي مفهوماً غير واضح المعالم.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Requirements of Investing The Human Capital As an Input for Achieving Institutional Excellence " Faculty of Education in Damietta University … As a Model"

المؤلف [English]

  • MOHAMED GOMAA
Assistant Professor of Education Faculty of Education - Damietta University
المستخلص [English]

Framework
First:
- The research analyses therequirements of investing the Human Capital as an input for achieving institutional excellence. That investment helps raising institutions and improves their excellence levels within the Global Competitiveness.
- The research uses the Faculty of Education in Damietta University as a model of the human capital investment in this institution for achieving institutional excellence, by:
a) Analyzing requirements of the human capital investment;
b) Reviewing the concept of Institutional Excellence and its requirements, and
c) Exploring reality of the human capital in faculty of Education in Damietta and how to be invested in order to achieve the desired institutional excellence.
Second: Findings
The research concluded to some significant results:
1- The Faculty of Education in Damietta University still needs more efforts to support its institutional excellence.
2- There are a number of hindrances that constrain effective human capital investment process in the Faculty of Education in Damietta for achieving institutional excellence.
3- The concept of investing Human Capital in our educational institutions as an input for achieving institutional excellence is still an ambiguous concept.

الكلمات الرئيسية [English]

  • human capital- institutional excellence-
  • human capital investment
المجلد 65، العدد 65 - الرقم المسلسل للعدد 65
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 346-424
  • تاريخ الاستلام: 31 أغسطس 2019
  • تاريخ القبول: 31 أغسطس 2019